بواسیر در زنان

علائم بواسیر در زنان + علت هموروئید بارداری و درمان

بر اساس آمار تعداد مبتلایان به بیماری بواسیر در زنان بیشتر از مردان است. هموروئید که تقریبا نیمی از مردم دنیا به آن دچار می‌شوند به دلیل ایجاد تورم و آسیب دیدگی رگ های ناحیه مقعد بوجود می آید و علائم آزاردهنده ای ایجاد می‌کند. بواسیر زنان معمولا در دوران بارداری شایع است. بارداری یکی از حساس ترین دوره ها در زندگی هر خانم میباشد. در نتیجه نباید بدون مشورت با دکتر هموروئید از دارو یا پماد خاصی استفاده کرد.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر با لیزر (سریع و قطعی)

An increase in blood volume, which enlarges veins, can also contribute to hemorrhoids during pregnancy.

بالا رفتن هورمون پروژسترون هنگام دوران بارداری ممکن است یکی از عوامل موثر بر ایجاد بواسیر بارداری باشد، زیرا با شل کردن دیواره رگ ها، آنها را مستعد تورم می کند. افزایش حجم خون در بدن منجر به تورم رگ ها میشود و همچنین می‌تواند در ایجاد هموروئید بارداری نقش داشته باشد.

everydayhealth.com

علت بواسیر در زنان چیست؟

بروز بیماری بواسیر در زنان دلایل گوناگونی دارد که مهم ترین آنها را در زیر بررسی می‌کنیم:

شکل بواسیر داخلی و خارجی
  • بارداری و زایمان: یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد این عارضه در زنان بارداری و زایمان است. زنان در دوران بارداری افزایش وزن پیدا می کنند و کم تحرک می شوند. علاوه بر کم تحرکی افزایش فشار وارده به کانال مقعد هم باعث یبوست می شود که همین زمینه ایجاد بواسیر در زنان را فراهم می کند.
  • رابطه جنسی مقعدی: برقراری رابطه جنسی مقعدی برای بدن زنان بسیار مضر است و علاوه بر ایجاد آسیب در عروق کانال مقعد، ممکن است باعث بروز بیماری هایی مثل بی اختیاری مدفوع هم بشود.
  • ایجاد تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی زنان در دوره های مختلف مثل بارداری، قاعدگی و یائسگی بر عملکرد  سایر اعضای بدن تاثیرگذار است. گاهی این تغییرات سیستم گوارشی را تغییر می دهد و باعث ایجاد یبوست می شود که خود یکی از عوامل اصلی هموروئید است.
  • نشستن طولانی: کم تحرکی یکی از دلایل مشترک ایجاد بیماری بواسیر در زنان و مردان است.
  • کهولت سن: وقتی سن افزایش می یابد، عضلات ناحیه لگن دچار ضعف می شوند که در نهایت منجر به بروز هموروئید می شود. این عارضه هم در زنان بیشتر مشاهده می‌شود.

دلایل دیگر هموروئید مثل چاقی، یبوست و اسهال طولانی مدت، سبک زندگی غلط و مصرف کم غذاهای فیبر دار هم در ایجاد این عارضه در زنان و مردان تاثیر گذارند و باید به آنها توجه کنید.

بیشتر بخوانید: بواسیر یا هموروئید چیست؟

نشانه های بواسیر در زنان

علائم و نشانه های بواسیر در زنان با مردان تفاوتی ندارد و با توجه به نوع و گرید هموروئید، هر فردی بخشی یا تمام علائم این عارضه را تجربه می‌کند. می توانید با مشاهده عکس بواسیر با شکل ظاهری این عارضه آشنا شوید تا راحت تر بتوانید بیماری تان را تشخیص دهید.

خطر بروز عوارض درمان نکردن بواسیر در زنان و مردان وجود دارد و اگر به موقع برای درمان این عارضه اقدام نشود، پیشرفت کرده و زمینه را برای ابتلا به بیماریهای دیگر هم فراهم می‌کند.

همچنین زنان می توانند با افزایش آگاهی خود درباره این بیماری، با تغییر سبک زندگی و رعایت یکسری موارد، احتمال ابتلای خود به هموروئید را کاهش دهند.

علائم رایج هموروئید در زنان عبارتند از:

  1. خونریزی مقعدی: خون قرمز روشن روی دستمال توالت، کاسه توالت یا روی مدفوع ممکن است نشانه هموروئید باشد. این خونریزی معمولاً بدون درد است اما می تواند هشدار دهنده باشد.
  2. خارش و تحریک: بواسیر می تواند باعث خارش و سوزش در اطراف مقعد شود.
  3. درد یا ناراحتی: بواسیر می تواند باعث درد، ناراحتی یا احساس فشار در ناحیه مقعد، به ویژه در هنگام اجابت مزاج شود.
  4. تورم یا توده: هموروئید خارجی ممکن است به صورت توده یا تورم در نزدیکی دهانه مقعد ظاهر شود. این عارضه می تواند در لمس ملایم باشد.
  5. نشت مقعد: برخی از زنان مبتلا به هموروئید ممکن است نشت مواد مدفوع یا مخاط از مقعد را تجربه کنند.
  6. مشکل در تمیز کردن: بواسیر می تواند تمیز کردن ناحیه مقعد را پس از اجابت مزاج دشوار کند و منجر به مسائل بهداشتی شود.
  7. پرولاپس یا افتادگی هموروئید: در موارد شدید، بواسیر داخلی ممکن است بیرون از مقعد بیرون بزند، وضعیتی که به آن هموروئید پرولاپس معروف است.
    برای زنانی که علائم هموروئید را تجربه می کنند ضروری است که برای معاینه و تشخیص بواسیر دقیق و درمان مناسب با یک پزشک مشورت کنند. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل اصلاح سبک زندگی، کرم‌های موضعی، شیاف‌ها، تغییرات رژیم غذایی، حمام نشستن، یا روش‌هایی برای حذف یا کوچک کردن هموروئید باشد، اگر اقدامات محافظه‌کارانه مؤثر نباشد. زنان باردار باید قبل از استفاده از هر گونه دارو یا درمانی برای هموروئید با پزشک خود مشورت کنند.

انواع هموروئید در زنان

انواع بواسیر موثر بر زنان: درک این نکته مهم است که هموروئید یا توده ها می توانند به دو شکل اولیه در داخل راست روده یا کانال مقعد ظاهر شوند. نوع بروز هموروئید با توجه به محل تورم تعیین می شود:


برای درمان و تشخیص مناسب زیر نظر کارشناسان تماس بگیرید:

🩺👩🏻‍⚕️ تشخیص نوع هموروئید در زنان و درمان


بواسیر خارجی در زنان

این بواسیرها در خارج از مقعد ظاهر می شوند و رگ های واقع در آنجا را تحت تاثیر قرار می دهند. این عارضه می تواند منجر به تورم، خونریزی، ترک خوردن و خارش رگ ها شود. بسته به شدت علائم توده ها در زنان، تجمع خون در این هموروئید خارجی حتی می تواند منجر به لخته شدن شود. توده های بواسیر خارجی در حالی که ذاتا خطرناک نیستند، می توانند باعث درد، ناراحتی و تورم شدید شوند.

بیشتر بخوانید: درمان هموروئید خارجی

عکس بواسیر خارجی

هموروئید داخلی در زنان

بواسیر داخلی در داخل راست روده قرار دارد و به طور معمول دیده نشده و احساس نمی شود. با این حال، آنها می توانند ناراحتی قابل توجهی را ایجاد کنند. اگرچه اغلب بدون درد هستند، اما می توانند باعث ایجاد فشار و تحریک در هنگام اجابت مزاج شوند. خانم‌ها ممکن است بعد از دفع مدفوع متوجه لکه های جزئی خون در توالت شوند. شناخت و رسیدگی به علائم انبوه در زنان برای مدیریت و تسکین مناسب بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: درمان هموروئید داخلی

عکس لیزر هموروئید داخلی

پیشگیری از ابتلا به بواسیر در بارداری

بهترین کار برای جلوگیری از هموروئید در دوران بارداری، جلوگیری از یبوست است. اگر یبوست دارید، از زور زدن در حین اجابت مزاج خودداری کنید.
برای جلوگیری از یبوست موارد زیر را امتحان کنید:

  • رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشید
  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • آب آلو و میوه های ترش را بنوشید
  • رفتن به دستشویی را به تاخیر نیندازید
  • میوه و سبزیجات فراوان بخورید
  • بدانید از چه غذاهایی باید در دوران بارداری اجتناب کنید


همیشه قبل از مصرف هر گونه دارویی برای هموروئید با پزشک خود مشورت کنید.

روشهای درمان هموروئید در زنان

درمان بواسیر در زنان

درمان بواسیر در زنان به همان شکلی است که در مردان انجام میشود. درمان بواسیر در زنان شامل روش‌ های غیرجراحی و جراحی است.

روش‌ های غیرجراحی شامل:

  • تغییر در رژیم غذایی و افزایش مصرف آب و مایعات
  • استفاده از کرم‌ ها و ژل‌ های ضد التهاب و درد
  • استفاده از دارو های شربتی و قرص‌ هایی که برای تسکین درد و التهاب مورد استفاده قرار میگیرند
  • استفاده از روش‌ های خانگی مانند سرکه سیب، پوست گردو، عسل و غیره

روش جراحی شامل:

  • لیزر: در این روش با استفاده از لیزر، بافت‌ های بواسیر بریده میشوند.
  • برش: در این روش، بافت‌ های بواسیر با یک تیغه برش داده میشوند.
  • لیگاتور: در این روش، با استفاده از یک دستگاه خاص، باند‌هایی روی بافت‌ های بواسیر قرار می‌گیرند تا بافت‌ ها مرده و از بین بروند.

به طور کلی، درمان بواسیر در زنان بستگی به شدت بواسیر و علائم آن دارد. بهتر است با پزشک خود درباره روش درمان مناسب برای شما صحبت کنید.

عوارض

هموروئید که وریدهای متورم رکتوم یا مقعد هستند، هم در مردان و هم در زنان ممکن است رخ دهد. با این حال، عوارض خاصی وجود دارد که ممکن است به دلیل عواملی مانند بارداری و زایمان در زنان شایع تر باشد. برخی از عوارض هموروئید در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. افزایش خطر ابتلا به هموروئید در دوران بارداری به دلیل فشار رحم در حال رشد بر روی سیاهرگ های لگن.
  2. بواسیر در دوران بارداری و بعد از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش فشار روی کف لگن می تواند بزرگ شده و دردناک تر شود.
  3. هموروئید پس از زایمان می تواند با زور زدن در هنگام زایمان یا یبوست تشدید شود.
  4. زنان ممکن است علائم شدیدتر بواسیر مانند خونریزی، خارش و درد را به دلیل نوسانات هورمونی در دوران قاعدگی تجربه کنند.
  5. زنانی که حاملگی های متعدد یا زایمان طبیعی داشته اند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هموروئید مزمن باشند.
  6. بواسیر همچنین می تواند با شرایطی مانند چاقی، یبوست مزمن و نشستن یا ایستادن طولانی مدت تشدید شود.

برای زنانی که علائم هموروئید را تجربه می کنند، مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب به دنبال مشاوره پزشکی باشند.

5 دیدگاه دربارهٔ «علائم بواسیر در زنان + علت هموروئید بارداری و درمان»

  1. دکتر علائم بواسیر داخلی در زنان یا خارجی فرق میکنه؟ من حس میکنم بواسیر داخلی دارم ولی وقتی بیرون مقعدمو دست میزنم باد کرده

  2. والا من که مردمو زنده شدم بعد از عمل با جراحی…الان بعد از ۲ هفته همچنان یه ۲ ساعت سرپا وایسم دردم بیشتر میشه

  3. سلام من دوره بارداری و زایمان خوب و احتی داشتم ولی بعد از زایمان بایبوست از بیمارستان مرخص شدم چندروزبعداونقدحالم بدبودکل بدنم عرق کرده بود داشتم میمردم به زور رسوندنم بیمارستان،یبوست درمان نشه واقعا انسان رومیکشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا