مراقبت بعد عمل شقاق

۶ روش عمل جراحی شقاق و مراقبت‌های بعد عمل ⚡ عوارض

شقاق یا فیشر به ایجاد شکاف دردناک در عضله مقعد گفته می شود. این زخم با نام فیشر نیز شناخته می شود و بسیار مستعد عفونت است، زیرا که شقاق در ناحیه‌ای حساس از بدن قرار گرفته است. این عارضه در مرحله حاد عمق کمتری داشته و می‌توان با چند راهکار خانگی آن را درمان نمود، اما در صورتی که بیمار برای درمان اقدام نکند، این زخم تشدید شده و عمیق تر می‌شود و حتی ممکن است تا عضله مقعدی نیز امتداد داشته باشد. در این صورت عمل جراحی برای رفع بیماری الزامی خواهد شد. سوالی اکثر بیماران این است که عمل جراحی شقاق چگونه است؟

همچنین بخوانید: درمان شقاق با لیزر سرپایی

روش‌های عمل جراحی شقاق

اگر بیماری شقاق یا فیشر مقعدی با روش های خانگی و سنتی بهبود پیدا نکند، نیاز به استفاده از روش های جراحی شقاق است. پزشک با در نظر گرفتن شرایط و شدت بیماری یکی از روش های جراحی شقاق را پیشنهاد می‌دهد. در ادامه به بررسی انواع این روش ها می پردازیم:


در صورتی که شک دارید جراحی شقاق برای شما بهترین درمان است یا خیر، با ما تماس گرفته تا از مشاوران کلینیک مهنا راهنمایی بگیرید.

? مشاوره قبل از عمل جراحی ?


عمل سرپایی شقاق با لیزر

عمل سرپایی شقاق با لیزر به صورت زیر انجام می‌شود:

  1. قبل از عمل: پزشک شما باید ابتدا زخم را بررسی کرده و مشخص کند که آیا لیزر مناسب برای درمان شقاق شماست یا خیر. همچنین، باید از شما بخواهد تا قبل از عمل از خوردن غذا و آب نوشیدنی بپرهیزید.
  2. استفاده از بی حسی موضعی: پزشک شما باید ابتدا محل شقاق را با بی حسی موضعی تحت تأثیر قرار دهد تا احساس درد و ناراحتی کمتر شود.
  3. استفاده از لیزر: پس از بی حسی موضعی، پزشک با استفاده از لیزر، نور را به محل شقاق هدایت کرده و باعث تجمع حرارت در محل شقاق می‌شود. این حرارت باعث تخریب بافت‌ های آسیب دیده در محل می‌شود.
  4. پایان عمل: پس از اتمام عمل، پزشک باید محل شقاق را با پانسمان بسته و نکاتی به منظور استراحت در خانه برای بیمار توصیه می‌کند.
  5. پس از عمل: بعد از عمل، شما باید دستورات پزشک خود را دنبال کرده و از فعالیت‌های سنگین و شدید خودداری کنید. همچنین، ممکن است پزشک شما برای درمان درد و التهاب، داروهای تجویز کند.

بیشتر بخوانید: شقاق چیست و چه علائمی دارد؟

عمل شقاق با روش فیشرکتومی

جراح ممکن است گاهی به بیمار توصیه کند که در کنار تزریق بوتاکس، روشی بنام فیشرکتومی را انجام دهد. این روش شامل برش پوست آسیب دیده و توده های پوستی اضافی از اطراف شکاف مقعدی است. به طور طبیعی حدود شش هفته طول می کشد تا ناحیه مقعد به طور کامل بهبود یابد، اما بیشتر افراد قادرند فعالیت های عادی خود از جمله رفتن به محل کار را طی یک تا دو هفته بعد از عمل از سر بگیرند. 

عکس جراحی شقاق مقعد با روش فیشرکتومی

عمل شقاق با بوتاکس

عمل شقاق مقعد با بوتاکس، یک روش جدید و غیرجراحی است که برای بستن زخم استفاده می‌شود. در این روش، بوتاکس به صورت تزریقی در نقاط خاصی از مقعد تزریق شده که باعث کاهش فشار و تنش در قسمت زخم می‌ شود. این روش باعث بهبود علائم شقاق مقعد مانند درد، خونریزی و سوزش می‌شود.

بوتاکس یک ماده مسکن قوی بوده که باعث کاهش فعالیت عضلات محل تزریق میشود. در صورت استفاده صحیح، عمل شقاق مقعد با بوتاکس به طور کلی بسیار ایمن است و عوارض جانبی ندارد. اما برای استفاده از این روش، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و نکات لازم را از وی دریافت کنید.

لازم به ذکر است که عمل شقاق مقعد با بوتاکس، تنها یک روش درمانی برای شقاق مقعد است و در صورت عدم بهبود علائم، روش‌های دیگری مانند جراحی نیز در نظر گرفته میشود.

فلپ پیشرفته مقعد

فلپ های پیشرفته مقعد شامل گرفتن پوست سالم از اطراف مقعد و جایگزین کردن آن به جای پوست آسیب دیده شقاق است. این روش خیلی اوقات انجام نمی‌شود اما اگر زخم شقاق بهبود نیافته باشد یا در معرض خطر ابتلا به بی اختیاری بعد از عمل باشید، ممکن است نیاز باشد آن را همزمان با اسفنکتروتومی یا بعد از آن انجام دهید. 

جراحی شقاق به روش اسفنکتروتومی

اسفنکتروتومی نوعی جراحی است که شامل برش عضلات اسفنکتر اطراف مقعد برای کاهش فشار می باشد و اجازه می دهد زخم شقاق بهبود یابد. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و پزشک شما معمولاً آن را بعد از آزمایش روش هایی مثل بوتاکس شقاق توصیه می کند. برای آشنایی بیشتر با روش اسفنکتروتومی به مطلب مربوط به آن مراجعه کنید.

عکس جراحی شقاق با روش اسفنکتروتومی

تزریق چسب فیبرین Fibrin Glue

چسب فیبرین یک چسب بیولوژیکی است که گاهی برای درمان شقاق مقعدی استفاده می شود. چسب فیبرین از مواد طبیعی موجود در بدن از جمله فیبرینوژن و ترومبین ساخته شده است که با هم کار می کنند تا لخته ایجاد کرده و باعث بهبود بافت می شوند.

در زمینه شقاق مقعدی، چسب فیبرین را می توان مستقیماً به داخل شقاق تزریق کرد تا به مهر و موم شدن ناحیه و بهبود آن کمک کند. این چسب نوعی مانع موقتی ایجاد کرده که از بافت زیرین محافظت می کند، درد را کاهش داده و اجازه می دهد تا شقاق بدون نیاز به جراحی بهبود یابد.

روشی که شامل تزریق چسب فیبرین است معمولاً در یک محیط سرپایی انجام می شود و کم تهاجمی در نظر گرفته می شود. اغلب به عنوان یک گزینه درمانی برای شقاق مقعدی استفاده می شود که به روشهای خانگی مانند تغییرات رژیم غذایی، مکمل های فیبر و داروهای موضعی پاسخ نداده است.

هزینه عمل جراحی شقاق

هزینه درمان شقاق با لیزر یا روش جراحی یا هر نوع روش دیگری همیشه یکی از موضوعات اصلی برای اقدام به درمان بیماری بوده است. تعیین هزینه دقیق نسبت به مواردی از جمله اندازه زخم، ایجاد عفونت، عمق آن و نوع روش درمان نسبت به وضعیت سلامتی بیمار امکان پذیر است. در نتیجه باید حتما توسط پزشک مشخص شود.

همچنین ببینید: هزینه درمان شقاق با لیزر

نکات مراقبت بعد عمل شقاق و دوره نقاهت

در بسیاری از موارد بیماران پس از عمل جراحی دچار عود مجدد بیماری می‌شوند. علت این امر بی توجهی به شرایط خود در دوره نقاهت بعد از عمل شقاق است.  قبل از رفتن به خانه، پرستار به شما توصیه می‌کند که تا زمان بهبودی کامل، مراقب زخم های خود باشید. ممکن است تاریخی مشخص شود که برای بررسی روند بهبود زخم به پزشکتان مراجعه کنید. در ادامه به بررسی روش‌های مراقبت بعد عمل شقاق می پردازیم:

مراقبت با تغییر رژیم غذایی

ایجاد تغییر رژیم غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زیرا این زخم رابطه‌ای مستقیم با مشکلات گوارشی دارد. برای این منظور به بیماران پیشنهاد می شود. مصرف انواع میوه ها و سبزیجات تازه و غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهند و بیشتر از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنند.

فیبر ماده ای مغذی و ضروری در رژیم غذایی است که می تواند با افزایش حجم مدفوع به درمان یبوست کمک نماید. زیرا بدن انسان قابلیت هضم این ماده را نداشته بنابراین در روده تجمع کرده و حجم مدفوع را افزایش می دهد.

نوشیدن آب از دیگر مواردی است که نباید از قرار دادن آن در رژیم غذایی غفلت نمود. آب کافی موجب نرم شدن مدفوع شده و از وارد آمدن آسیب به مقعد در دوره نقاهت بعد عمل شقاق جلوگیری می‌نماید. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز توصیه می شود.

تغییر در سبک زندگی

یکی دیگر از علت های مهم در ایجاد شقاق، سبک زندگی غلط است. سبک زندگی غلط موجب میشود، برای مدت طولانی بنشینید و تحرک کمی داشته باشید.

خوب است بدانید یکی از گزینه های مراقبت بعد عمل شقاق ورزش و پیاده روی و تحرک است. زیرا ورزش می تواند گردش خون در این ناحیه را افزایش داده و با افزایش ترشح صفرا به درمان بیماری کمک نماید. توصیه می شود، حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید.

محافظت از زخم در دوران نقاهت بعد عمل شقاق

محافظت از زخم در دوره نقاهت می تواند به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک نماید. برای این منظور لازم است از عفونی شدن زخم جلوگیری نمایید و با کمک گرفتن از بالش های دوناتی شکل از وارد آمدن فشار به مقعد جلوگیری نمایید. همچنین از عفونت زخم پیشگیری نمایید.

رعایت بهداشت مقعد از دیگر مواردی است که باید در دوره نقاهت بعد از جراحی شقاق مورد توجه قرار گیرد. البته لازم است، از زیاده روی در این عمل بپرهیزید، زیرا شستشوی مداوم زخم می تواند التهاب آن را تشدید نماید. همچنین لازم است از زور زدن در توالت بپرهیزید و از تاخیر انداختن برای رفتن به توالت اجتناب نمایید.

برای کاهش درد بعد عمل شقاق چه کنیم؟

شاید مهمترین گزینه مراقبت بعد عمل شقاق کاهش درد بیمار در این دوره  می باشد. برای این منظور لازم است مصرف داروهای مسکن را فراموش نکنید. همچنین در صورت درد شدید می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. برای این منظور لازم است؛ چند تکه یخ را در پلاستیک قرار داده و سپس در حوله بپیچید و روی زخم قرار دهید.

دیگر روش کاهش درد، استفاده از حمام سیتز است، برای این منظور کافی است، ناحیه کفل و ران ها را در آب نسبتاً گرم برای مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید. حمام سیتز می تواند به کاهش درد والتهاب کمک کرده و در تسریع درمان نیز اثرگذار است.

عوارض عمل جراحی شقاق مقعدی چیست؟

عوارض عمل جراحی شقاق مقعدی ممکن است شامل درد، خونریزی، عفونت، تورم و التهاب باشد. همچنین، بعضی از بیماران ممکن است پس از عمل دچار مشکلات مانند تنگی مقعد، ناتوانی در کنترل مدفوع، تغییر در رنگ و شکل مدفوع یا تشدید شدن علائم شقاق مقعدی شوند. در صورتی که بعد از عمل دچار هرگونه عارضه شوید، باید به پزشک خود اطلاع دهید.

ایا شقاق حتما باید عمل شود؟

خیر، شقاق مقعد همیشه نیاز به جراحی ندارد. در واقع، اکثر شقاق مقعدی را می توان به طور موثر با روش های غیر جراحی مانند لیزر درمان کرد. زمانی که درمان های محافظه کارانه در بهبود شقاق یا تسکین علائم موفقیت آمیز نبوده اند، معمولاً جراحی به عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می شود.

  1. داروهای موضعی: کرم ها یا پمادهای بدون نسخه یا نسخه حاوی موادی مانند هیدروکورتیزون یا نیتروگلیسیرین می توانند به کاهش التهاب، بهبودی و کاهش درد کمک کنند.
  2. نرم کننده های مدفوع: نرم نگه داشتن مدفوع و دفع آسان آن می تواند به کاهش فشار در حین اجابت مزاج کمک کند، که می تواند شقاق مقعد را بدتر کند. نرم کننده های مدفوع یا مکمل های فیبر می توانند به جلوگیری از یبوست و تقویت حرکات منظم روده کمک کنند.
  3. حمام سیتز: خیساندن ناحیه مقعد در آب گرم (حمام سیتز) چندین بار در روز می تواند به تسکین درد، کاهش التهاب و بهبود شقاق کمک کند.
  4. تغییرات رژیم غذایی: خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا و هیدراته ماندن می تواند به جلوگیری از یبوست و بهبود سلامت کلی روده کمک کند، که می تواند به بهبود شقاق مقعدی کمک کند.
  5. اصلاح شیوه زندگی: پرهیز از زور زدن در حین اجابت مزاج، رعایت بهداشت خوب و استفاده از روش‌های تمیز کردن ملایم (مانند دستمال مرطوب) می‌تواند به جلوگیری از تحریک بیشتر و بهبودی کمک کند.

پرسش و پاسخ های جراحی شقاق

جراحی شقاق دردناک است؟

خیر. عمل جراحی به اندازه شقاق مزمن درمان نشده دردناک نیست. به علاوه درد ناشی از عمل با استفاده از انواع مسکن ها قابل کنترل است.

احتمال عود شقاق بعد از جراحی چقدر است؟

علیرغم درصد موفقیت بالا در ترمیم زخم شقاق پس از اسفنکتروتومی، عود بین ۱٫۶ تا ۶ درصد ممکن است رخ دهد.

دوره نقاهت زخم شقاق بعد از جراحی چقدر است؟

پزشک جراح داروهایی را برای کنترل درد و نرم کننده های مدفوع برای کمک به حرکات روده تجویز می کند. بهبود کامل مقعد معمولا حدود شش هفته طول می کشد.

جراحی سرپایی شقاق چیست؟

لیزر درمانی به عنوان عمل سرپایی شقاق نام برده می شود.

آیا جراحی شقاق سخت است؟

خیر. در هر دو صورت جراحی یا لیزر بیمار تحت بیهوشی یا بی حسی بوده و سختی حس نخواهد کرد.

بعد از جراحی چگونه به توالت بروم؟

همانطور که همیشه این کار را انجام میدادید. با این حال، به جای پاک کردن کف آن با دستمال کاغذی، از دستمال پارچه ای و آب روان استفاده کنید. هر روز زخم را با دوش یا حمام کم عمق شستشو دهید.
اگر احساس ناراحتی می‌کنید، نیم ساعت قبل از مراجعه به توالت، مسکن خود را مصرف کنید. همچنین برای جلوگیری از یبوست که گاهی اوقات توسط مسکن ها ایجاد می شود، ملین های منظم مصرف کنید.
حدود دو هفته پس از جراحی، درد در قسمت پایین باید شروع به بهبود کند و می توانید به شنا و حمام کردن بازگردید. هیچ بخیه ای برای برداشتن وجود نخواهد داشت.

11 دیدگاه دربارهٔ «۶ روش عمل جراحی شقاق و مراقبت‌های بعد عمل ⚡ عوارض»

  1. دکتر درد بعد از عمل شقاق چقد ادامه داره؟؟ من اسفنکتروتومی انجام دادم و الان که یک هفته میگذره هنوز درد دارم

      1. سلام من عمل لیزر انجام دادم ولی متاسفانه ۳ ماه از عمل میگذرد ولی متاسفانه هنوز درد دارم چه باید کرد

  2. من ۷ روزه که زایمان کردم و بعدش شقاق گرفتم به محض اینکه فهمیدم جراحی کردم و الان وقتی میخوام دفع داشته باشم کلا اندازه یه بند انگشت مقعدم باز میشه و خودم حس میکنم که دارم یبوست میگیرم چیکار کنم دکتر

    1. سلام باید برای درمان تنگی مقعد با روشهای پزشکی اقدام کنید. شماره تماس برای تعیین نوبت و مشاوره: ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

  3. بنده سال ۱۴۰۰ یکبار عمل شقاق با جراحی انجام دادم ویکبار دیگه ۱۴۰۲ با لیزرعمل عمل کردم بعد از ۵ ماه هنوزم سوزش ودرد دارم حتی با مدفوع نرم ..دکتر گفت دیگه کاری نمیشه کرد وجراحی دیگه خطر کنترل گاز ومدفوع روزیاد میکنه ..فقط میشه بوتاکس کرد ولی فکر میکنم با بوتاکس هم حل نمیشه …همینجوری باید تا اخر عمرمون بسر ببریم ..با عذاب ودرد وسوزش اعصاب خرد کن

    1. سلام بهتره برای معاینه یا حضوری به پزشک معالجتون مراجعه کنید یا برای تعیین نوبت در کلینیک ما وقت بگیرید ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا