درمان خانگی شقاق

بهترین روشهای درمان شقاق (فیشر مقعدی) در خانه + مراحل انجام

درمان شقاق در خانه یا درمان خانگی شقاق یکی از روشهای تسکین درد شقاق یا عفونت زخم به منظور جلوگیری از گسترش آن است. شقاق یا فیشر مقعدی نوع از بیماری‌های دردناک ناحیه مقعد است. این عارضه موجب بروز زخمی عمیق در دیواره مقعد می گردد، که همراه با درد، خونریزی، سوزش، خارش و … بروز می کند. شقاق بیماری شایعی است که احتمال بروز آن در هر سنی و در هر دو جنس وجود دارد.

شقاق در ابتدا موجب بروز ترک در پوست مقعد می گردد ولی در صورت عدم درمان، با پیشرفت بیماری این زخم عمیق تر شده و به عضلات ناحیه مقعد می‌رسد. این عارضه به خصوص اگر در مراحل ابتدایی باشد، توسط درمان‌های خانگی بهبود می یابد.

در مراحل پیشرفته تر نیز کمک گرفتن از درمان‌های خانگی می تواند به رفع علائم و عفونت ناشی از بیماری کمک می نماید. در ادامه به مرور بهترین روش‌های درمان خانگی شقاق می پردازیم :

بیشتر بخوانید: لیزر شقاق درمان سریع و سرپایی


برای اطلاع از روش مناسب درمان با وضعیت خود با شماره زیر تماس بگیرید:

کدام روش درمان شقاق بهتره؟ 📞


۱٫ درمان شقاق در خانه با روغن زیتون

روغن زیتون یک ملین طبیعی است که می تواند به کاهش حرکات روده و دفع آسان مدفوع کمک کند. برای استفاده از روغن زیتون برای درمان خانگی شقاق مقعدی، مقدار مساوی زیتون را با عسل و موم زنبور عسل در یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط را در مایکروویو حرارت دهید تا موم زنبور عسل کاملا ذوب شود.

پس از آن، همه مواد را به درستی ترکیب کرده و مخلوط کنید. بگذارید خنک شود و سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این ناحیه را تسکین می دهد و به بهبود بریدگی های کوچک کمک می کند. در صورت نیاز، این روش را پس از سه تا چهار ساعت فاصله تکرار کنید.

۲٫ نشستن در آب داغ برای درمان فیشر

یکی از روش‌های پرکاربرد درمان خانگی شقاق نشستن در وان آب داغ و یا همان حمام سیتز است. در این روش بایستی آب وان یا لگن را گرم نمود و برای مدت حداقل ۲۰ دقیقه در این آب نشست. گرما می تواند با افزایش جریان خون رسانی در عروق ناحیه مقعد به تسریع درمان زخم ایجاد شده کمک نماید. بهتر است این روش ۲ الی ۳ بار در روز تکرار شود.

۳٫ روغن نارگیل برای درمان خانگی شقاق

مطالعاتی نشان داده‌اند که روغن نارگیل ممکن است به عنوان یک درمان کمکی برای شقاق مقعدی مفید باشد، اما تنها مصرف روغن نارگیل برای درمان شقاق مقعدی به تنهایی کافی نمی‌ باشد. درمان شقاق مقعدی به طور کلی باید توسط پزشک تخصصی مورد نظر شما انجام شود.

این روغن دارای خواص التیام بخش و ضد التهابی است که می‌ تواند به درمان التهاب و ترشحات در ناحیه مقعد کمک کند. همچنین، روغن نارگیل دارای خواص ضدباکتریایی است که می‌ تواند به جلوگیری از عفونت های باکتریایی کمک کند.

برای استفاده از روغن نارگیل به عنوان درمان کمکی برای شقاق مقعدی، می‌توانید چند قطره روغن نارگیل را روی دستمالی نرم بریزید و آن را بر روی منطقه مقعدی خود قرار دهید. همچنین، می‌توانید روغن نارگیل را به عنوان یک روش ضد التهابی و ضدباکتریایی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. با این حال، قبل از هرگونه درمان خودسرانه، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

روغن نارگیل برای درمان خانگی شقاق

۴٫ درمان شقاق با ژل ال آرژنین

ژل ال آرژنین حاوی آمینو اسیدی است. این ماده که در غذاهای حاوی پروتئین نیز یافت می شود می تواند به بهبودی سریع تر شقاق کمک نماید. این ژل با افزایش جریان اکسید نیتریک در مقعد یا همان گشاد کردن عروق به درمان خانگی شقاق کمک می نماید. این ژل را باید مطابق نظر پزشک بر روی ناحیه مقعد استعمال نمود.

ژل ال آرژنین در تولید پروتئین در بدن موثر است. از سایر کاربرد های ژل ال آرژنین می توانیم به ترمیم زخم ها، درمان بیماری های عروقی و اختلال نعوظ اشاره کنیم. آرژنین به طور طبیعی در خوراکی هایی مانند گردو، آجیل برزیل، دانه کنجد و آفتابگردان، برنج قهوه ای، کشمش، نارگیل، ژلاتین، گندم سیاه، بادام، جو، غلات، حبوبات، مرغ، شکلات، ذرت، محصولات لبنی و… نیز یافت می شود.

بیشتر بخوانید: عمل جراحی شقاق چه عوارضی دارد؟

۵٫ رژیم غنی از فیبر

درمان خانگی شقاق با فیبر

یکی از مهمترین علل بروز بیماری شقاق ابتلا به یبوست در اثر کمبود مصرف فیبر است، زیرا وقتی که فرد دچار این عارضه می شود، مدفوع سفت شده و عموماً احتیاج به اعمال فشار بیشتری به مقعد است که در نتیجه این امر شقاق یا همان زخم مقعدی پدید می آید. رعایت رژیم غذایی حاوی فیبر کافی می تواند از ابتلا به یبوست جلوگیری و یا به درمان آن کمک نماید. برای این منظور لازم است، مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر را در رژیم غذایی بیمار فراموش نکنید. خوراکی هایی مانند کینوا، جو، آلو بخارا، گندم سیاه ، حبوبات، اسفناج و … سرشار از فیبر هستند.

۶٫ سرکه سیب برای درمان شقاق در خانه

استفاده از سرکه سیب برای درمان شقاق مقعدی توصیه نمی‌ شود. درمان شقاق مقعدی باید توسط پزشک تخصصی انجام شود و از روش‌ هایی مانند تغییرات در رژیم غذایی، مصرف داروهای مسکن و التیام بخش، استفاده از کرم‌ های التیام بخش و در صورت لزوم انجام جراحی استفاده می‌ شود. هرگونه خوددرمانی و استفاده از روش‌های غیرمعمول ممکن است باعث تشدید شقاق مقعدی شود. بنابراین، بهتر است در صورت وجود شقاق مقعدی با پزشک خود مشورت کنید و روش درمان مناسب را با او انتخاب کنید.

۷٫ شیر گرم برای درمان شقاق

مصرف شیر گرم یکی از مواردی است که می تواند به تنظیم حرکات روده ای کمک نموده و با جلوگیری از یبوست در واقع به درمان شقاق کمک نماید.

۸٫ رعایت بهداشت کمک به درمان سریع شقاق

زخم شقاق در ناحیه حساسی پدید می آید که حاوی مقدار زیادی میکروب است از همین روی احتمال آلودگی و عفونت زخم شقاق در این ناحیه بسیار زیاد است. پس لازم است با رعایت بهداشت فردی از عفونت شقاق و وخیم تر شدن اوضاع پیشگیری نمایید. برای این منظور پس از هربار دفع مدفوع ناحیه مورد نظر را با آب شستشو داده و با دستمال مرطوب بدون عطر و یا دستمال کاغذی نرم خشک نمایید. همچنین لازم است بیمار از پوشیدن لباس های تنگ با الیاف مصنوعی پرهیز نماید.

۹٫ مصرف آب تسهیل در درمان شقاق

نوشیدن کافی آب و هیدراته نگه داشتن بدن می تواند با تنظیم حرکت روده ای و نیز بهبود گوارش از یبوست پیشگیری نماید. برای این منظور لازم است حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف نمایید. مصرف آب میوه نیز عملکردی شبیه به آب را داشته در ضمن آب میوه سرشار از فیبر است.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان شقاق با لیزر چقدر است؟

۱۰٫ درمان خانگی شقاق با عسل

درمان شقاق با عسل

یکی دیگر از راهکارهای درمان خانگی شقاق استعمال عسل بر روی آن است. برای این منظور می بایست مقداری عسل همراه با موم را داخل ماکروویو گرم کرده و سپس مقداری روغن زیتون را به آن بیافزاید در مرحله بعد منتظر خنک شدن مخلوط باشید به حدی که پوست نسوزد سپس از این مخلوط برای استعمال بر روی زخم شقاق استفاده نمایید. این روش درمانی را می توانید چندین مرتبه در روز تکرار کنید.

عادت های رفتاری اشتباه

در برخی موارد خود فرد با عادات رفتاری اشتباه و سبک زندگی غلط در بروز این بیماری و تشدید آن تاثیرگذار است. برخی از رفتارها که به تشدید این بیماری می انجامد، به این شرح است:

  • تاخیر انداختن در اجابت مزاج : بیماران فیشر مقعدی باید به محض احساس نیاز، برای تخلیه اقدام نمایند. زیرا این تاخیر موجب سفت شدن مدفوع و یبوست شده که تشدید علائم بیماری را در پی دارد.
  • فشار آوردن بر روی مقعد : عادت هایی مانند زور زدن و یا نشستن های طولانی مدت در توالت می تواند به تشدید بیماری بیانجامد.
  • مصرف صابون های معطر : از آنجایی که مصرف صابون های معطر می تواند موجب تحریک و سوزش بیشتر مقعد شود، باید از مصرف آنها خودداری نمود.
  • نرم کننده های مدفوع : می توانید با مشورت پزشک از نرم کننده های مدفوع نظیر پسیلیوم استفاده نمایید.
  • نشستن بر روی سطوح نرم : این افراد باید از نشستن بر روی سطوح سخت بپرهیزند و برای نشستن حتما از بالش های نرم استفاده کنند.
  • پرهیز از خاراندن محل شقاق 

معایب درمان شقاق در خانه

زمانی که درمان این عارضه در خانه بدون در نظر گرفتن اصول پزشکی انجام شود، میتواند عوارض زیر را به وجود آورد:

  • خطرات جانبی: استفاده از برخی از روش‌های خانگی ممکن است با خطرات جانبی همراه باشد، مانند التهاب و عفونت.
  • عدم اثبات کارآیی: بسیاری از روش‌های خانگی برای درمان شقاق هیچ گونه شواهد علمی و اثبات کارآیی ندارند.
  • زمان بر بودن درمان: برخلاف روش‌ های پزشکی درمان شقاق، روش‌ های خانگی معمولاً زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند.
  • عدم تضمین نتایج: استفاده از روش‌های خانگی ممکن است نتایج مطلوب را به همراه نداشته باشد و در بعضی موارد حتی موجب تشدید شقاق‌ها شود.
  • عدم تطبیق با نوع شقاق: هر شقاق ممکن است نوع و خصوصیات خود را داشته باشد، بنابراین روش‌ های خانگی ممکن است برای همه نوع شقاق‌ ها مناسب نباشند.

24 دیدگاه دربارهٔ «بهترین روشهای درمان شقاق (فیشر مقعدی) در خانه + مراحل انجام»

  1. سلام دکتر ببخشین میشه درمان خانگی زخم مقعدی در اثر یبوست رو بهم پیشنهاد بدین؟ من مدتیه که یبوست دارمو مقعدمم زخم شده

    1. سلام، بارداری یک شرایط خاص بوده و قبل از اقدام به هرگونه درمان حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید

  2. سلام من حدود ۱ ماه پیش در مدت بسیاری (۲ الا ۳ ماهحتی بیشتر)به یبوست شدیدی مبتلا بودم که در دو هفته ی پیش مریض شدم و اسهال و استفراق دچار شدم .
    بعد از مداوا متوجه شدم در موقع رفتن به دستشویی فشار زیادی و همرا با سوزخ و درد مقعد من هست
    البته که در زمان یبوست بودم من درد و خونریزی کمی در مدفوعم بود ولی این بار شدت دارد
    الان به سختی به دستشویی می رومو خونریزی و درد و سوزش زیادی از قبل دارم وبه سختی دفع می کنم در ابتدای کار چرا که کمی اوایلش محکم است
    بعد از جست و جو متوجه شدم فکر کنم بیماری هموروئید و پارگی شقاق دارم
    به نظرتون کدوم پماد برایم بهتر است؟

  3. سلام من حدود ۱ ماه پیش در طی مدت های طولانی که میشود ۵ ماه نام برد یبوست بودم که به سختی دستشویی می رفتم و خونریزی کمی هم داشتم که در دو یا سه هفته ی پیش بیمار شدم و اسهال و استفراق شدید دچار شدم و بعد از مداوا متوجه شذم درد زیادی در ابتدای دستشویی خود دارم چراکه کمی محکم میشود و اوایلش سوزش و خارش نیز داشتم و الان هم به سختی و با ترس می روم چون که درد زیاد و فشار زیادی می برد و خونریزی هم دارد حالا روی مدفوع و یا در حین استفاده کردن از دستمال
    بعد از جست و جو متوجه شدم ممکنه بیماری هموروئیدی و پارگی شقاق داشته باشم
    به نظر شما کدام پماد برایم بهتر است؟

  4. سلام وقتتون بخیر من۳ماه پیش زایمان طبیعی داشتم بعد از اون گاهی وقتا که دفع دارم کمی خون میاد و سوزش داره.اگر کمی مدفوعم سفت شه این خونریزی و سوزش ایجاد میشه درصورتی که قبل از زایمان هیچ مشکلی نداشتم.ایا شقاق محسوب میشه و اینکه چه دارو یا پمادی تجویز میکنین؟ممنونم

    1. سلام بله احتمال وجود شقاق بعد از زایمان طبیعی خیلی زیاده لطفا برای معاینه و درمان حضوری مراجعه کنید ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

  5. دکتر اکه من بخوام توی خونه درمان کنم واقعا جواب میگیرم؟ چون راستش شرایط اینو ندارم که برم بیرون

    1. سلام بهترین روش لیزر هست که به صورت سرپایی انجام میشه اگر ساکن تهران هستید میتونید برای درمان به کلینیک مهنا نیز مراجعه کنید. شماره تماس: ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

  6. دکتر من همیشه عادت داشتم توی دستشویی زور بزنم چون تو حالت عادی اصن مدفوعم نمیاد الانم دچار عوارض زور زدن در دستشویی شدم دائم سر دلم میسوزه و مقعدم درد میکنه زخم شده چیکار کنم

  7. سلام دکتر ضمن عرض خسته نباشید برای درمان گیاهی زخم مقعدی در اثر یبوست چی پیشنهاد میدین؟

    1. سلام میتونید از گیاهانی مثل بابونه یا آلوئه ورا استفاده کنید ولی حتما قبل از استفاده با یک متخصص به صورت حضوری مشورت کرده تا نسبت به شدت زخم میزان استفاده رو بهتون بگن

  8. مهسا از کیش

    سلام دوستان بیشتربه خاطر این هست که موقع ادرار باآب گرم میشورید باعث میشه شول بشه مقعدبزنه بیرون بهترین راه این هست که انگشت یکی از آشنایان خود داخل سوراخ بگذاردونود درجه چند با بچرخاند تا جای خود راه پیدا کنید درغیرااین صورت عمل بایدشوید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا