پیشگیری از هموروئید

پیشگیری از بواسیر یا هموروئید با ۶ راهکار ضروری

بیماری هموروئید یا بواسیر از جمله بیماری هایی است که به شدت کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به علاوه بیمار دچار مشکلاتی از جمله درد شدید، خونریزی و … می کند. پس بهتر است، قبل از تجربه این مشکلات طاقت فرسا و پرداخت هزینه های سنگین برای درمان بواسیر، از بروز چنین بیماری پیشگیری نمایید. در این مقاله قصد داریم شما را با راهکار های پیشگیری از هموروئید یا جلوگیری از بواسیر آشنا نماییم، تا با انجام آنها به طور قطع از بروز بواسیر جلوگیری کنید.

همچنین بخوانید: لیزر بواسیر یا هموروئید چگونه انجام می شود؟

پیشگیری از بواسیر ممکن است؟

همه مردم به طور طبیعی هموروئید دارند. آنها در نزدیکی مقعد شما قرار دارند، به طور کلی بواسیرها چندین رگ خونی داخلی و خارجی هستند که خون را به کل ناحیه می رسانند. تنها زمانی که این رگ های خونی شروع به متورم شدن و ملتهب شدن می کنند مشکلی را ایجاد می کنند که می تواند بسیار دردناک باشد. در نتیجه می توانید با چند روش ساده از ابتلا به متورم شدن آنها جلوگیری کنید.

در این مقاله از سایت کلینیک مهنا چند کار وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تورم آن رگ های خونی انجام دهید. توجه کنید که قبل از انجام هر یک از روشهای زیر باید باید با یک دکتر بواسیر یا متخصص هموروئید مشورت نمایید.

تغییر در تغذیه و مصرف غذاهای فیبردار

بی شک مهمترین عاملی که تاثیر بسزایی در جلوگیری از هموروئید دارد، تغذیه صحیح است. مهمترین علت ابتلا به بواسیر، یبوست مزمن و مداوم است و یبوست غالباً در اثر تغذیه اشتباه ایجاد می شود. پس نتیجه می گیریم تنها با بهبود تغذیه می توان از این بیماری دردناک جلوگیری نمود. برای پیشگیری از بواسیر لازم رژیم غذایی به درصد بالایی از فیبر را رعایت نمایید، فیبر ماده ای است که می تواند حجم مدفوع را افزایش داده و از سفت شدن آن و در نتیجه آسیب به مقعد جلوگیری نماید. لازم است هر فردی روزانه حداقل بین ۲۵ الی ۳۰ گرم فیبر مصرف نماید.  مصرف فیبر کار ساده ای است و تنها باید مصرف سبزیجات (نخود سبز، کلم بروکلی و بروکسل و …)،میوه ها ( انواع توت ها، گلابی و ..)، حبوبات(لپه، عدس، لوبیای سیاه و ..) را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین بخوانید: غذاهای مناسب بعد از عمل بواسیر

ورزش و فعالیت‌های روزانه

انجام ورزش و فعالیت های بدنی می تواند در پیشگیری از هموروئید موثر باشد، البته در نظر بگیرید ورزش که انجام میدهید، باید سبک باشد تا فشار زیادی به عضلات این ناحیه وارد نشود. انجام ورزش و فعالیت بدنی گردش خون در این ناحیه را افزایش داده و از تضعیف عضلات جلوگیری می کند. به علاوه فعالیت بدنی کافی می تواند، فعالیت روده را افزایش داده و موجب بهبود عملکرد آن شود. در نتیجه با انجام ورزش از این بیماری پیشگیری می شود. ورزش های توصیه شده برای جلوگیری از این بیماری پیاده روی و شنا می باشد.

مصرف کافی آب برای پیشگیری از هموروئید

آب مهمترین عنصر بدن است که بخش عظیمی از آن را تشکیل می دهد. مصرف کافی آب و سایر مایعات می تواند عملکرد روده را بهبود بخشیده  و در پیشگیری از هموروئید موثر باشد، از طرفی مصرف کافی آب در نرم نمودن مدفوع و جلوگیری از آسیب به مقعد موثر است. لازم است هر فردی در طول روز حداقل ۶ الی ۸ لیوان آب بنوشد.

اجتناب از زور زدن هنگام دفع مدفوع

یکی از علت های بواسیر که موجب تورم عروق بواسیری می شود، زور زدن های طولانی مدت است که در نتیجه آن فشار زیادی به بالشتک های بواسیری وارد شده و تورم و خونریزی آنها را در پی دارد. در نتیجه لازم است از زور زدن به هنگام دفع مدفوع اجتناب نمایید. در عوض باید به محض آنکه احساس دفع داشتید به دستشویی مراجعه کنید. به طور کلی می توان گفت هر عاملی که موجب افزایش فشار وارده بر رکتوم شود، احتمال بواسیر را افزایش خواهد داد به طور مثال بلند کردن و جابه جایی اشیاء سنگین احتمال ابتلا به بواسیر را افزایش میدهد.

اجتناب از نشستن به مدت طولانی

قرار گرفتن در وضعیت ثابت به مدت طولانی می تواند عضلات ناحیه مقعد را تضعیف کرده و به این بیماری بیانجامد، ضمن آنکه نشستن طولانی مدت فشار زیادی را به عضلات مقعد متحمل کرده و موجب آسیب به عروق این ناحیه می شود که این امر بواسیر را در پی دارد، به این ترتیب لازم است از نشستن به مدت طولانی اجتناب نمایید. اگر کار و فعالیت روزانه شما بگونه ای است که مجبورید ساعت های طولانی را نشسته باشید برای پیشگیری از هموروئید، حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شده و کمی قدم بزنید.

انتخاب صحیح ملین ها

در بعضی موارد لازم است، برای درمان یبوست و پیشگیری از هموروئید از داروهای ملین نظیر کپسول پسیلیوم استفاده نمایید، این دارو ها می توانند عملکرد روده را بهبود بخشیده و یبوست را درمان نماید. البته توجه به نوع ملین ها اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا که دسته از این دارو ها به جای تحریک یا شبیه‌ سازی فعالیت‌های فیزیولوژیکی، هماهنگ با بدن شما کار می‌کنند و دسته ای دیگر با تحریک انقباض روده موجب رفع یبوست می شود که خود این امر فشار وارده بر عروق هموروئیدی را افزایش داده و موجب یبوست می شود. برای درمان یبوست مصرف ملین های اسمزی توصیه می شود، زیرا این ملین ها می توانند با افزایش آب درون روده،؛ یبوست را درمان کنند.

7 دیدگاه دربارهٔ «پیشگیری از بواسیر یا هموروئید با ۶ راهکار ضروری»

  1. اگه هر روز نیم ساعت پیاده روی کنم پیشگیری از بواسیر میشه؟؟ چون کارمندم و خیلی میشینم برای همین نگرانم بواسیر بگیرم

  2. با سلام و تشکر مطالب مفیدی که یادداشت کردین. من وقتی به مقعدم دست می‌زنم اطرافش یه سفتی هست. هیچ درد و خارشی نداره. به نظرتون‌ بواسیره؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا