بواسیر و سرطان

تفاوت بواسیر و سرطان مقعدی یا روده چیست؟ (تشخیص)

آیا بواسیر یا هموروئید باعث سرطان می‌‎شود؟ بیماران مبتلا به سرطان مقعد و بواسیر ممکن است علائم مشابهی تجربه کنند که تشخیص نوع بیماری برای آنها بسیار سخت باشد اما خود دو بیماری بواسیر با سرطان روده ارتباطی ندارند. معمولا علائم از جمله خونریزی و احساس ناراحتی در مقعد یکی هستند.

بواسیر و سرطان روده چه ارتباطی با هم دارند؟

این‌ها سوالاتی است که معمولا در ذهن بیماران مبتلا به هموروئید شکل می‌گیرد و نگرانی زیادی را برای آن‌ها بوجود می‌آورد. در اینجا به بررسی جزئی و دقیق این دو بیماری و شباهت و تفاوت آنها می‌پردازیم:

شباهت بواسیر و سرطان

بواسیر یا هموروئید که یکی از بیماری های شایع مقعدی است، به دلیل علائمی که ایجاد می‌کند ممکن است در مواردی با سرطان اشتباه گرفته شود.

علائمی مثل خونریزی از مقعد یا مشاهده خون در مدفوع، خارش، تورم اطراف مقعد و … که با نشانه‌های سرطان روده مشترک اند. البته این علائم در هموروئید دائمی نیست و مثلا عواملی مثل یبوست می‌توانند در تشدید خونریزی موثر باشند. اما در مورد سرطان اینطور نیست و اگر خونریزی مداوم به همراه درد شدید را تجربه می‌کنید، ممکن است به عارضه‌ای غیر از هموروئید مبتلا باشید.

البته بواسیر هیچ تاثیری در ابتلا به سرطان روده ندارد و منجر به این بیماری نمی‌شود. این دو عارضه تنها در مواردی علائم مشابه دارند. نیازی به نگرانی نیست و تنها کاری که در صورت مشاهده چنین علائمی باید انجام دهید، مراجعه به پزشک متخصص در اولین فرصت و تشخیص قطعی بیماری توسط پزشک می‌باشد.

همچنین بخوانید: عمل بواسیر با لیزر

عکس مراحل تبدیل زگیل به سرطان مقعدی
عکس مراحل ایجاد سرطان مقعدی

فرق سرطان روده و بواسیر

هموروئید در واقع ایجاد نوعی کشیدگی و تورم در رگ های خونی اطراف مقعد است اما سرطان روده بزرگ یا کولورکتال، رشد غیر عادی سلول های مقعد و ایجاد تومور در انتهای دستگاه گوارش است.

این دو بیماری شرایط کاملا متفاوتی هستند و علل بروز آن ها نیز با یکدیگر متفاوت‌ است. بواسیر به علت ایجاد فشار بیش از حد در ناحیه مقعد شکل می‌گیرد که عواملی مثل یبوست، بارداری و زایمان، بلند کردن اجسام سنگین و… در بروز آن موثرند اما علت سرطان هنوز بطور دقیق مشخص نیست. عواملی که می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند شامل سابقه خانوادگی، پولیپ ها، سن و سال، رژیم غذایی و… می‌باشند.

بیشتر بخوانید: درمان هموروئید خارجی

باید بدانید که این دو عارضه در برخی از علائم هم با یکدیگر متفاوت اند. در اینجا به بررسی بعضی از علائم سرطان که با هموروئید تفاوت دارد می‌پردازیم:

  • تغییر در حرکات روده
  • تغییر در رنگ و شکل مدفوع بصورت مداوم
  • احساس ضعف و خستگی به دلیل خونریزی طولانی مدت
  • کاهش وزن ناگهانی

آیا هموروئید خطرناک است؟

همانطور که گفته شد بواسیر جزء بیماری های خطرناک و کشنده به حساب نمی آید و هیچ گونه تاثیری در ابتلا به سرطان روده نخواهد داشت. تنها خطری که هموروئید می تواند ایجاد کند، مربوط به خونریزی آن می باشد که اگر به موقع برای درمان بواسیر اقدام شود، مشکلی پیش نمی‌آید. در نتیجه بعد از اطمینان از وجود توده، سریعا به بهترین دکتر بواسیر مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هنگام حرکات روده ای دچار خونریزی، درد و خارش شده اید که بیشتر از چند روز ادامه دارد و با درمان های خانگی تسکین نمی‌یابد، حتما این علائم را جدی بگیرید و برای تشخیص دقیق به متخصص مراجعه کنید. هرگونه خونریزی و برآمدگی در ناحیه مقعد نشانه هموروئید نیست. پزشک معاینات بالینی و معاینه دیجیتال رکتال را انجام می دهد تا وجود بواسیر را تائید و احتمالات جدی تر مثل سرطان را رد کند.

3 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت بواسیر و سرطان مقعدی یا روده چیست؟ (تشخیص)»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا