سرطان کولورکتال

علائم سرطان روده بزرگ (کولورکتال) + علت و درمان کنسر روده

سرطان روده بزرگ یا همان کولورکتال به علت رشد غیرطبیعی سلول ها و ایجاد تومور در بخش انتهایی دستگاه گوارش ایجاد می شود، این بیماری اغلب با ایجاد پولیپ یا توده های خوش خیم در سطح روده شروع شده و در بعضی موارد به سرطان روده منتهی می شود.

همچنین ممکن است این تومور به دیگر بافت های بدن حمله نموده و آن ها را نیز سرطانی نماید. از همین روی پزشکان توصیه می کنند به خصوص بعد از سن ۵۰ سالگی، مرتباً برای تست و غربالگری سرطان مراجعه کنید تا قبل از تبدیل پولیپ به سرطان از آن آگاه شوید.

دلایل ایجاد سرطان کولورکتال

توده های سرطانی در روده

علت دقیق این بیماری مشخص نیست اما عواملی وجود دارند که ریسک ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند، از جمله این عوامل می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • رژيم غذایی : استفاده از رژیم نامناسب یکی از مهمترین علت‌های این بیماری است، رژیم غذایی پرچرب، فاقد فیبر و مصرف خوراکی های کنسرو شده خطر ابتلا به این بیماری را افزایش خواهند داد.
  • سن : سن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش میدهد اما این بیماری ممکن است در هر سنی ایجاد شود.
  • پولیپ ها : رشد توده های خوش خیم می تواند احتمال ایجاد سرطان را افزایش دهند.
  • سابقه خانوادگی و شخصی : ابتلا به بیماری های گوارشی و سرطانهای دیگر (به خصوص اگر خانم ها به تومور تخمدان، رحم یا پستان مبتلا بوده باشند) در شخص ریسک ابتلا را افزایش داده همچنین اگر یکی از اعضای خانواده به این سرطان مبتلا باشد به خصوص در سنین زیر ۵۰ سال احتمال انتقال از طریق ژن آلوده وجود دارد.
  • کولیت اولسروز : ابتلا به این بیماری کولیت به علت ایجاد التهاب در بافت روده خطر ابتلا به این سرطان را افزایش خواهد داد.

از سایر عللی که با ایجاد این بیماری در ارتباط است می توانیم به چاقی، استعمال دخانیات و مصرف الکل اشاره کنیم.

علائم جدی سرطان روده بزرگ

کانسر روده بزرگ

ایجاد سرطان روده بزرگ علائم مختلفی را ایجاد می کند که مهمترین آنها به این شرح است :

  • تغییر در عادات دفعی مانند اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع
  • خونریزی از راست روده یا خون در مدفوع
  • درد معده
  • استفراغ
  • ضعف و خستگی مداوم
  • یرقان

در برخی موارد این بیماری هیچ علامت و نشانه خاصی را ایجاد نمی کند و تنها از طریق تست غربالگری قابل تشخیص است. از آنجایی که اغلب نشانه های این عارضه با سایر بیماریهای دستگاه گوارش مانند بواسیر و بیماریهای التهابی روده و …مشابه است جهت تشخیص دقیق تر لازم است با پزشک مشورت نمایید.

این سرطان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

این تومور را می توان از طریق روش های زیر شناسایی نمود :

  • آزمایش خون : این آزمایش به تنهایی در تایید این عارضه موثر نیست اما از طریق سلامت بدن بیمار قابل شناسایی می باشد در ضمن ابتلا به سرطان کولورکتال آنتی ژن را در بدن ایجاد نموده که در برخی مواقع از طریق آزمایش خون قابل شناسایی است.
  • پروکتوسکوپی : این آزمایش به وسیله این دستگاه صورت گرفته که پزشک توسط آن داخل راست روده را به طور مستقیم مشاهده می نماید. حدودی نیمی از سرطان ها با این روش قابل تشخیص هستند. در این حالت بیمار دردی را احساس نمی کند اما حس فشار در طی آزمایش طبیعی است. در برخی از موارد این روش همراه با بی حسی موضعی انجام می گیرد.
  • کولونوسکوپی : از روش های رایج تشخیص بیمار های دستگاه های دستگاه گوارش است که به پزشک اجازه مشاهده و معاینه راست روده و داخل روده بزرگ را می دهد.
  • بیوپسی : بیوپسی به نمونه برداری از بافت روده یا پولیپ آن به منظور تشخیص این بیماری گفته میشود. بیوپسی همزمان پروکتوسکوپی و یا کولونوسکوپی انجام می گیرد.

کیست روده چیست؟

کیست روده یک بیماری نادر است که با وجود کیسه یا کیسه پر از مایع در روده مشخص می شود. این کیست ها می توانند در قسمت های مختلف دستگاه گوارش از جمله روده کوچک، روده بزرگ یا راست روده ایجاد شوند. کیست های روده می توانند مادرزادی (در بدو تولد وجود داشته باشند) یا اکتسابی (در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شوند) و ممکن است از نظر اندازه و مکان متفاوت باشند.

علت دقیق کیست‌های روده همیشه مشخص نیست، اما می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ناهنجاری‌های رشدی، عفونت‌ها، التهاب یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای باشد. در برخی موارد، کیست های روده ممکن است بدون علامت باشند و به طور اتفاقی در طی مطالعات تصویربرداری برای سایر بیماریهای پزشکی کشف شوند. با این حال، اگر علائم ظاهر شوند، ممکن است شامل درد شکم، نفخ، تغییر در عادات روده، حالت تهوع، استفراغ یا کاهش وزن باشد.

تشخیص کیست روده معمولاً شامل آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن MRI برای تجسم کیست و ارزیابی اندازه و محل آن است. گزینه های درمانی برای کیست های روده به ویژگی های خاص کیست بستگی دارد و ممکن است شامل مشاهده، دارو، تخلیه کیست یا برداشتن جراحی در موارد شدیدتر باشد.

روشهای درمان و پیشگیری از سرطان کولورکتال

سه روش متداول برای درمان سرطان روده بزرگ به این شرح است :

  • جراحی : متداول ترین روش درمان این عارضه است که در طی آن بافت های سرطان برداشته می شود. عوارض این جراحی بستگی به محل توده و نوع جراحی متفاوت است.
  • پرتو درمانی : در این روش از پرتوهای پر قدرت برای درمان بیمار استفاده می شود، تولید این اشعه از طریق مواد خاص در بیرون از بدن بیمار انجام می شود به علاوه پرتو درمانی می تواند همراه با سایر روش ها و یا به تنهایی انجام شود. عوارض پرتو درمانی معمولاً کاهش اشتها، مشکلات پوستی و … می باشد.
  • شیمی درمانی : در این روش از داروهای خاص برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود، داروهای شیمی درمانی از طریق خون به بافت های مختلف بدن فرستاده می شود تا بافت های ایجاد شده را از بین ببرد. شیمی درمانی به سلول هایی با رشد بالا حمله می کند اما از آنجایی سلول های فولیکول مو و پوشش سیستم گوارش سرعت رشد بالایی دارند، موجب آسیب موقتی به آنها می شود از همین روی از عوارض این روش می توانیم به احساس خستگی، ریزش موها، زخم های دهانی و … اشاره کنیم.

برای پیشگیری از سرطان روده انجام به موقع آزمایشات غربالگری به خصوص بعد از ۵۰ سالگی، مصرف ویتامین D، رعایت رژیم غذایی صحیح ( مصرف فیبر، خوراکی های سالم و تازه)، عدم مصرف الکل و دخانیات، پرهیز از مصرف زیاد گوشت قرمز و قند زیاد و… توصیه شده است.

4 دیدگاه دربارهٔ «علائم سرطان روده بزرگ (کولورکتال) + علت و درمان کنسر روده»

  1. علائم سرطان روده در زنان با مردان فرق داره اقای دکتر؟ من شوهرم سرطان روده داشت و فوت کرد میخواستم ببینم احتمالش هست منم بگیرم یا نه؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا