درمان هموروئید با استاپلر

درمان هموروئید با استاپلر یا هموروئیدوپکسی و عوارض آن

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از رایج ترین بیماری های مقعدی است که حدود نیمی از مردم دنیا آن در بعضی مقاطع از زندگی به آن دچار می شوند. این بیماری موجب تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعدی می گردد و علائمی مانند درد شدید، خونریزی، خارش، سوزش و در مراحل پیشرفته زائده های گوشتی بیرون زده از مقعد را به همراه دارد.

یکی از درمانهای رایج برای بواسیر جراحی است. اما  نتایج تحقیقات نشان داده اند که جراحی هموروئید در مقایسه با روش رابربند و استاپلر گزینه درمانی طولانی مدتی برای بواسیرهای شدید است. به همین علت امروزه کمتر از این روش برای درمان بیماری بواسیر استفاده می شود.

همچنین بخوانید: درمان بواسیر با لیزر [سرپایی بدون جراحی] + لیزر هموروئید

جراحی استاپلر چیست؟

در این روش جراحی با استفاده از دستگاه صتبلرس دایره اقدام به برداشت بافت های هموروئیدی و بستن زخم می کنند. در این روش جراحی بدون ایجاد برش مسیر خون رسانی به عروق هموروئیدی ابتدا کوچک شده و سپس مسدود می شود. درمان بواسیر با استاپلر سرپایی بوده و در کمتر از ۳۰ دقیقه انجام می شود.

⚡ اگر این روشی بوده که برای درمان توسط پزشک انتخاب شده، حتما به چند دکتر بواسیر خوب برای نظرسنجی مراجعه کنید.

چه زمانی برای درمان بواسیر یا هموروئید از استاپلر استفاده میشود؟

در گذشته درمان بواسیرهای بزرگ شده که به درمان موضعی پاسخ نمی دادند، با استفاده از جراحی سنتی انجام می شد. روش جراحی دردسرها و مشکلات خاص مربوط به خود را دارا است که یکی از مهمترین آنها، بستری طولانی مدت در بیمارستان است که برای همه بیماران خوشایند نیست.

اما امروزه روش‌های دیگری مانند رابربند و استاپلر جایگزین جراحی شده است. این روشهای جدید از طریق خنثی کردن و یا توقف گردش خون در این ناحیه به درمان بیماری می پردازند. استاپلر اغلب در درمان هموروئید های داخلی پرولاپس درجه دو، سه و چهار کاربرد دارد.

مزایای جراحی با استاپلر

از مزیت های درمان بواسیر (هموروئید) با استاپلر میتوانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • سرپایی بودن جراحی و انجام آن در زمانی کوتاه
  • درد بسیار کم نسبت به جراحی
  • بهبودی سریع تر

خطرات و معایب درمان هموروئید با استاپلر

درمان بواسیر با استاپلر

استاپلر بواسیر از زمان معرفی در اواخر دهه ۱۹۹۰ محبوبیت زیادی پیدا کرده است، و علت این امر جایگزین شدن آن با روش جراحی دردناک بواسیر است. اما مطالعات، نشان داده اند که استاپلر به اندازه عمل جراحی مؤثر نیست و اغلب بیماران پس از طی مدتی دچار عود مجدد این بیماری خواهند شد.

بررسی ها نشان داده است که تعداد بیمارانی که پس از درمان با روش stapling  دچار عود مجدد بیماری شده اند، بسیار بیشتر از بیماران است که با روش جراحی درمان شده اند. همچنین این بیماران بیشتر در معرض پرولاپس مقعد قرار میگیرند.

همچنین با وجود اینکه این بیماران درد کمتری را تجربه می کنند، اما بیشتر از بیمارانی که به روش جراحی درمان شده اند در معرض خارش و فوریت تخلیه روده قرار دارند. به همین جهت ممکن است این عوارض فرد را در معرض بی اختیاری قرار دهد. پس میتوان نتیجه گرفت جراحی روش بسیار بهتری در مقایسه با درمان بواسیر (هموروئید) با استاپلر است. از دیگر خطرات درمان بواسیر (هموروئید) با استاپلر می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • عفونت
  • خونریزی
  • آسیب دیدن دیواره مقعدی
  • تنگ شدن مقعد به علت بروز زخم

مراقبتهای بعد از درمان بواسیر با استاپلر

با وجود آنکه درمان بواسیر (هموروئید) با استاپلر می تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد اما برخی بیماران حاضر به انجام آن می شوند. این افراد می توانند با رعایت نکات زیرا احتمال بروز عوارض این درمان را به حداقل کاهش دهند.

  • مصرف داروهای تجویزی پزشک به خصوص آنتی بیوتیک ها، مسکن ها
  • رعایت بهداشت مقعد و پرهیز از زیاده روی در شستشوی مقعد
  • مصرف ملین با مشورت پزشک
  • مصرف غذاهای مایع تا چند روز پس از عمل
  • رژیم غذایی حاوی فیبر برای جلوگیری از یبوست
  • نوشیدن آب کافی برای درمان و جلوگیری از یبوست
  • ورزش و فعالیت برای کمک به منظم شدن حرکات روده ای
  • حمام سیتز یا قرار دادن ناحیه کفل و لگن در آب گرم برای ۱۵ الی ۲۰ دقیقه
  • قرار دادن کمپرس سرد بر روی مقعد به منظور کاهش درد

در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده مانند خونریزی، تب، درد شدید و مشکل در دفع ادرار (کاهش حجم آن) در دوره نقاهت با پزشک مشورت کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «درمان هموروئید با استاپلر یا هموروئیدوپکسی و عوارض آن»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا