هموروئید

اثرات مثبت و منفی ورزش روی بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید بیماری مقعدی شایعی است که در اثر تورم و واریسی شدن عروق در ناحیه مقعد پدید می آید. این بیماری دردناک و آزار دهنده می تواند روند زندگی عادی فرد را تحت تاثیر قرار دهد و عوارض ناخوشایندی را به دنبال دارد. خوشبختانه بواسیر در مراحل ابتدایی بیماری با استفاده از روش های خانگی و دارویی قابل رفع و درمان است و می توان با ساده ترین روش ها بیماری را رفع نمود.

ولی در صورتی که به روند درمان بیماری بی توجه باشید، بیماری پیشرفته نموده و شاهد بیرون زدن زائده های گوشتی از مقعد خواهید بود، در این صورت باید از درمان های تهاجمی تری نظیر جراحی، لیزر، اسکلروتراپی و … برای درمان هموروئید استفاده نمایید. اما در این مقاله قصد داریم یکی از ساده ترین روش های درمان این عارضه، یعنی ورزش را به شما معرفی نماییم و به تشریح رابطه ورزش و بواسیر بپردازیم.

همچنین بخوانید: درمان هموروئید با لیزر بدون جراحی

رابطه ورزش و بواسیر (هموروئید)

رابطه ورزش و بواسیر رابطه ای مستقیم است زیرا یکی از ساده ترین روش‌های درمان بواسیر، ورزش و تحرک است. یکی از علل اصلی ایجاد این بیماری بی تحرکی و یکجا نشستن است، زیرا این امر می تواند فشار بسیار زیادی را به عروق این قسمت از بدن وارد کند. در نتیجه می‌توان با انجام ورزش بیماری را رفع نمود.

ورزش موجب می شود، گردش خون در این ناحیه از بدن افزایش پیدا کرده و گوارش بهبود پیدا میکند. در ادامه به معرفی چند ورزش مناسب برای درمان بواسیر یا هموروئید می پردازیم.

⚡ اگر تجربه عمل بواسیر با لیزر را داشتید، حتما قبل از انجام حرکات زیر با دکتر هموروئید خود صحبت کنید.

یوگا

یوگا

شاید تصور کنید، یوگا از ورزش هایی است که می تواند در بهبود اعصاب موثر باشد و ارتباطی با بواسیر ندارد. اما خوب است بدانید علت اصلی بواسیر، یبوست است و مهمترین علت یبوست مشکلات روحی و استرس است. پس می توان با یوگا تاثیر جدی در درمان این عارضه داشت. از طرفی انجام حرکات یوگا به علت ایجاد کشش و انعطاف پذیری، می‌تواند در بهبود حرکات روده و درمان یبوست موثر باشد.

آب درمانی

آب درمانی یا همان شنا می‌تواند با تقویت عضلات شکمی و بهبود حرکات روده در درمان یبوست و هموروئید موثر باشد. شنا می‌تواند گردش خون در بدن را افزایش داده و در درمان بواسیر تاثیرات جدی دارد.

پیلاتس

پیلاتس

پیلاتس شامل حرکات کششی و آمادگی جسمانی است که می تواند به شدت در بهبود حرکات روده موثر باشد. به علاوه پیلاتس در کنار تاثیر بر جسم می تواند بر ذهن نیز اثرگذار باشد. تمرینات این ورزش عمقی ترین عضلات بدن را تحت تاثیر قرار داده و می تواند موجب بهبود حرکات روده شود. از همین روی انجام آن برای درمان هموروئید پیشنهاد می شود.

پیاده روی

پیاده روی از ورزش های سالم و مناسب برای درمان هموروئید است. این ورزش می‌تواند در بهبود گردش خون اثرگذار باشد و به درمان بواسیر کمک نماید. همچنین پیاده روی در درمان یبوست که عامل اصلی این بیماری است، اثرگذار خواهد بود.

ورزش‌های مضر که باعث ایجاد یا عود مجدد بواسیر می‌شوند

رابطه ورزش و بواسیر همیشه هم خوب نیست زیرا ورزش همیشه هم برای درمان هموروئید مفید نیست، بلکه برخی از حرکات ورزشی وجود دارند که می توانند تاثیرات منفی در درمان بیماری داشته باشند. در واقع می توان گفت ورزش هایی که فشار وارده بر عروق بواسیری را افزایش می‌دهند، می تواند تاثیرات منفی جدی بر درمان بیماری داشته باشند. یکی از ورزش های مضر برای این عارضه وزنه برداری است، اغلب ورزشکاران وزنه بردار دچار بیماری بواسیر هستند و علت این امر تاثیرات منفی این ورزش بر عروق این ناحیه از بدن است. بعد از وزنه برداری، سوارکاری و دوچرخه سواری نیز می توانند این بیماری را تشدید کنند پس پیشنهاد می کنیم حداقل تا تکمیل فرآیند درمان، از انجام این ورزش ها خودداری نمایید.

ورزشهای مناسب زنان باردار برای پیشگیری از بواسیر

زنان باردار از گروه افرادی هستند که به شدت در معرض بواسیر قرار دارند، زیرا بارداری به دو دلیل موجب بواسیر می شود، اولاً در طی بارداری هورمون هایی در بدن ترشح می شود، که موجب یبوست می شود و دوماً بارداری با افزایش وزن و افزایش حجم رحم همراه است که می تواند تاثیرات جدی بر عروق مقعد داشته باشد. از طرفی مصرف اکثر داروها و پماد ها در دوران بارداری ممنوع است، از همین روی این افراد باید از درمان های خانگی برای رفع بیماری خود استفاده نمایند.  یکی از روش های ساده برای درمان هموروئید استفاده از رابطه ورزش و بواسیر است. در ادامه به تشریح دو ورزش مناسب برای زنان باردار مبتلا به بواسیر می پردازیم :

  • حرکت پروانه ای : برای انجام این حرکت لازم است، چهار زانو بنشینید. (کف هر دو پا روبروی هم قرار گیرد.) دست ها را بر روی پنجه پا قرار داده و برای انجام حرکت پاها را ثابت نگه دارید و باسن را به پاها نزدیک تر کنید. این حرکت باید در هر مرتبه ۵ الی ۱۰ مرتبه تکرار شود.
  • حرکت الاکلنگ : در این روش مشابه حرکت پروانه ای بنشینید و سعی کنید هر دو پا و زانو را به یک سمت منحرف نمایید.(یک بار زانوی چپ به زمین بزنید و یکبار زانوی راست.) این حرکت ورزشی باید ۵ الی ۱۰ مرتبه تکرار شود.

11 دیدگاه دربارهٔ «اثرات مثبت و منفی ورزش روی بواسیر یا هموروئید»

    1. سلام پیشنهاد میکنیم تا زمان بهبودی کامل از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری خودداری کنید. انجام ورزش های سبک که به کمر و مقعد فشار نیاورند مانعی ندارد.

  1. دکتر بدنسازی برای بواسیر مضره؟ من یه دوره ای رو شروع کردم که تقریبا آخراشم و متوجه شدم که بواسیر دارم میتونم بعد ا دورم درمان رو شروع کنم؟

  2. من هر روز نیم ساعت پیاده روی کردن بعد از عملم واقعا جواب داد خیلی زود خوب شدم و اصلا هم موقع دفع درد نداشتم

  3. حرکت الاکلنگ در بارداری برای درمان بواسیرم تاثیر داره؟ ممن یکی از دوستام بهم پیشنهاد کرد انجام بدم که بواسیر نگیرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا