بهترین دارو آبسه مقعدی

بهترین داروها برای آبسه مقعد؛ پماد و آنتی بیوتیک ها

آبسه مقعدی یک توده دردناک و متورم در نزدیکی مقعد بوده که با چرک پر شده است. معمولاً در اثر عفونت باکتریایی در یکی از غدد اطراف مقعد ایجاد می شود. اگر درمان نشود، آبسه می‌تواند بزرگ‌ تر، دردناک‌ تر شود و ممکن است منجر به عوارضی مانند فیستول (تونل غیرطبیعی بین آبسه مقعد و پوست) شود. بیماران قبل از مراجعه به دکتر این سوال را دارند که بهترین دارو برای آبسه مقعد، پمادها و آنتی بیوتیک ها چیست؟ در این مقاله از کلینیک مهنا به این مطلب می پردازیم.

علائم آبسه مقعدی شامل:

  • درد، تورم و حساسیت در اطراف مقعد
  • قرمزی و گرمی در ناحیه آسیب دیده
  • تب
  • چرک یا تخلیه خون از آبسه
  • مشکل در نشستن یا حرکت کردن
  • کسالت و احساس بی اشتهایی

اگر مشکوک به آبسه مقعدی هستید، باید حتما نزد دکتر بروید، زیرا درمان ممکن است شامل تخلیه آبسه و احتمالا تجویز آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: درمان آبسه مقعدی چیست؟

دلیل ایجاد آبسه مقعدی

بهترین داروها برای درمان آبسه مقعد کدامند؟

درمان آبسه مقعدی معمولاً شامل تخلیه آبسه برای برداشتن چرک و تسکین درد و تورم است. علاوه بر زهکشی، در صورت وجود شواهدی از عفونت باکتریایی یا اگر آبسه شدید باشد، ممکن است آنتی بیوتیک نیز تجویز شود. آنتی بیوتیک های رایج مورد استفاده برای آبسه مقعدی عبارتند از:

  1. مترونیدازول بهترین دارو آبسه مقعدی

این آنتی بیوتیک در برابر باکتری های بی هوازی که معمولاً در آبسه ها یافت می شوند موثر است.

  1. سیپروفلوکساسین برای آبسه مقعد

این آنتی بیوتیک اغلب در ترکیب با مترونیدازول برای ارائه پوشش وسیع الطیف استفاده می شود.

  1. کلیندامایسین دارو آبسه مقعدی

این آنتی بیوتیک در برابر طیف وسیعی از باکتری ها موثر است و اغلب به عنوان جایگزینی برای بیمارانی که به پنی سیلین حساسیت دارند استفاده می شود.

پیروی از توصیه های پزشک در مورد استفاده از آنتی بیوتیک ها و تکمیل دوره کامل درمان برای اطمینان از ریشه کن شدن کامل عفونت بسیار مهم است.

داروهای تسکین دهنده درد مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل) نیز ممکن است برای کمک به مدیریت درد و ناراحتی مرتبط با آبسه توصیه شوند.

بیشتر بخوانید: آبسه مقعد در بارداری چگونه است؟

بهترین آنتی بیوتیک های با نسخه و بدون نسخه آبسه مقعد

آنتی‌ بیوتیک‌ های تجویزی برای درمان آبسه‌ های مقعدی توصیه می‌ شوند تا به مبارزه با عفونت‌های باکتریایی و جلوگیری از عوارض کمک کنند. 

آنتی بیوتیک های بدون نسخه معمولا برای درمان آبسه مقعدی توصیه نمی شوند، زیرا ممکن است در درمان عفونت به اندازه کافی موثر نباشند. مهم است که با یک متخصص آنورکتال مشورت کنید تا مناسب ترین آنتی بیوتیک تجویزی را بر اساس ویژگی های خاص آبسه تعیین کند.

۱٫ آمپی سیلین سولباکتام (Unasyn)

آمپی سیلین سولباکتام برای آبسه مقعدی

آمپی سیلین سولباکتام ترکیبی از یک مهارکننده بتالاکتاماز با یک پنی سیلین است. این ماده در سنتز دیواره سلولی باکتری در حین تکثیر فعال تداخل می کند و باعث فعالیت باکتری کشی علیه ارگانیسم های حساس می شود. هنگامی که بیمار قادر به مصرف داروی PO نیست، به عنوان جایگزینی برای آموکسی سیلین استفاده می شود. آمپی سیلین سولباکتام پوست، فلور روده و بی هوازی را پوشش می دهد. برای پاتوژن های بیمارستانی ایده آل نیست.

۲٫ ایمی پنم-سیلاستاتین (پریماکسین)

ایمی پنم-سیلاستاتین باید به صورت تجربی برای بیماران شدیدتر در بخش مراقبت های ویژه (ICU) استفاده شود. نتایج کشت چرک یا خون و حساسیت، زمانی که در دسترس باشد، باید راهنمای انتخاب آنتی بیوتیک باشد. بیماری های مستعد کننده و همراه نیز ممکن است انتخاب تجربی آنتی بیوتیک را هدایت کنند.

بیماری فیستول مقعدی یکی از عوارض شایعی است که بلافاصله بعد از آبسه ایجاد میشود. در صورتی که آبسه شما ترکیده، به احتمال بسیار زیاد به فیستول تبدیل شده. به همین دلیل باید بلافاصله برای لیزر فیستول نزد جراح فیستول مراجعه کنید.

۳٫ آمپی سیلین

آمپی سیلین، یک پنی سیلین با طیف وسیع، در سنتز دیواره سلولی باکتری در طول تکثیر فعال تداخل می کند و باعث فعالیت باکتری کشی علیه ارگانیسم های حساس می شود. هنگامی که بیمار قادر به مصرف داروی PO نیست، به عنوان جایگزینی برای آموکسی سیلین استفاده می شود. بیمارانی که دریچه های مصنوعی قلب دارند و در معرض خطر اندوکاردیت هستند باید قبل از هر اقدامی آنتی بیوتیک های پروفیلاکتیک IV دریافت کنند. آمپی سیلین برای این کاربرد ترجیح داده می شود، مگر اینکه بیمار به پنی سیلین حساسیت داشته باشد که در این صورت سفازولین یا کلیندامایسین انتخاب مناسبی است.

۴٫ سفازولین

سفازولین یک سفالوسپورین نیمه مصنوعی نسل اول است که به یک یا چند پروتئین متصل شونده به پنی سیلین متصل می شود و سنتز دیواره سلولی باکتری را متوقف می کند و تکثیر باکتری را مهار می کند. ظرفیت ضعیفی برای عبور از سد خونی مغزی دارد. سفازولین در درجه اول در برابر فلور پوست از جمله استافیلوکوکوس اورئوس فعال است و معمولاً به تنهایی برای پوشش پوست و ساختار پوست استفاده می شود. رژیم های دوز IV و داخل عضلانی (IM) مشابه هستند. این عامل در بیماران مبتلا به آلرژی به پنی سیلین با دریچه های مصنوعی قلب که در معرض خطر اندوکاردیت هستند استفاده می شود.

۵٫ کلیندامایسین (کلئوسین)

کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک نیمه سنتزی است که با جایگزینی ۷(S)-chloro گروه ۷(R)-hydroxyl ترکیب اصلی، لینکومایسین تولید می شود. احتمالاً با مسدود کردن تفکیک پپتیدیل tRNA از ریبوزوم ها، رشد باکتری ها را مهار می کند و باعث توقف سنتز پروتئین وابسته به RNA می شود. کلیندامایسین به طور گسترده در بدن بدون نفوذ به سیستم عصبی مرکزی (CNS) توزیع می شود. به پروتئین متصل است و از طریق کبد و کلیه ها دفع می شود. این عامل در بیماران مبتلا به آلرژی به پنی سیلین با دریچه های مصنوعی قلب در معرض خطر اندوکاردیت استفاده می شود.

منبع این قسمت از خبر: emedicine.medscape.com

بهترین پماد ها برای آبسه مقعدی

انواع پماد برای آبسه مقعدی

چندین پماد وجود دارد که ممکن است برای آبسه مقعدی مفید باشد تا به تسکین درد، کاهش التهاب و بهبودی کمک کند. برخی از پمادهای توصیه شده برای آبسه مقعدی عبارتند از:

۱٫ لیدوکائین موضعی: 

لیدوکائین یک بی حس کننده موضعی است که می تواند به بی حس شدن ناحیه و تسکین درد کمک کند. می توان آن را به صورت موضعی روی پوست اطراف آبسه برای کاهش ناراحتی اعمال کرد.

۲٫ کرم هیدروکورتیزون: 

هیدروکورتیزون یک کورتیکواستروئید است که به عنوان یک دارو آبسه مقعدی می تواند به کاهش التهاب و خارش مرتبط با آبسه مقعدی کمک کند. می توان آن را به صورت موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده کرد تا به تسکین علائم کمک کند.

۳٫ پمادهای آنتی بیوتیکی: 

برخی از پمادهای آنتی بیوتیک، مانند باسیتراسین یا نئومایسین، ممکن است توسط جراح عمومی یا متخصص آنورکتال برای کمک به جلوگیری از عفونت و بهبود بهبود آبسه تجویز شوند.

۴٫ کرم کالاندولا:

کالاندولا یک گیاه ضد التهاب طبیعی است که می تواند به تسکین پوست تحریک شده و بهبود زخم کمک کند. کرم کالاندولا را می توان به صورت موضعی روی آبسه استفاده کرد تا به بهبودی آن کمک کند.

توجه کنید! این پمادها و داروهای نام برده صرفا جهت معرفی داشته و برای خود درمانی به هیچ عنوان توصیه نمیشوند. حتما از استفاده هر نوع دارو با پزشک مشورت کنید.

بهترین روش درمان آبسه مقعدی چیست؟

درمان آبسه مقعدی به صورت اورژانسی رویکرد اولیه برای مدیریت بیماری است. این روش شامل ایجاد یک برش برای تخلیه آبسه و برداشتن هر گونه بافت عفونی است. این روش به تسکین درد، جلوگیری از گسترش آبسه و بهبودی کمک می کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کمک به رفع عفونت تجویز کند.

اگر مشکوک به آبسه مقعدی هستید، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. تاخیر در درمان می تواند منجر به عوارضی مانند بزرگتر شدن آبسه، گسترش به بافت های اطراف یا تشکیل فیستول (تونل غیر طبیعی بین آبسه و پوست) شود. پس از جراحی اجرای تمامی نکاتی که پزشک توصیه کرده است، ضروری میباشد.

5 دیدگاه دربارهٔ «بهترین داروها برای آبسه مقعد؛ پماد و آنتی بیوتیک ها»

  1. سلام آقای دکتر من دو هفته پیش فیستول عمل کردم باسنم اپسه کرده بود. طول درمانم که تموم شد دوباره معقدم حالت گوشی بزرگ زده که نشستم سخت شده فکر کنم همون بواسیر ولی خیلی بزرگ دلیل این که طول سه هفته این علاعم زده چی هست ممنون میشم

    1. سلام ممکنه گوشت اضافه ای باشه که از زخم ایجاد شده. برای تشخیص دقیق باید حضوری مراجعه کنید ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

  2. سلام خسته نباشی
    من چند سالی هس ک بیرون مقعدم چن تا توده گوشتی کوچیک در اومده دردم ندارم خونم موقع مدفوع ازم خارج نمیشه ولی اعتماد ب نفسمو بیش از اندازه آورده پایین
    لطفاً کمک کنید .بنظرتون چیکار کنم .خیلییی تو اعصابمه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا