مراقبتهای بعد از درمان زگیل تناسلی

مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی و عمل جراحی

بهترین درمان برای زگیل تناسلی به فرد و وضعیت خاص او طبق تشخیص پزشک بستگی دارد. اما مراقبت های بعد از لیزر زگیل تناسلی یا عمل جراحی نسبتا یکی هستند. زائده ها را می توان به روش های مختلفی درمان کرد، از جمله:

  1. درمان دارویی زگیل تناسلی: این درمان ها شامل داروهایی مانند ایمی کیمود، پودوفیلوکس و سینکاتچینز است. که مستقیماً روی زگیل ها اعمال می شود تا به کوچک شدن و در نهایت ناپدید شدن آنها کمک کند.
  2. سرما درمانی یا کرایو زگیل تناسلی: این روش شامل یخ زدن زگیل ها با نیتروژن مایع است که باعث ریزش آنها می شود.
  3. برداشتن با تیغ جراحی: در برخی موارد، زگیل تناسلی ممکن است نیاز به جراحی توسط یک دکتر زگیل تناسلی داشته باشد.
  4. لیزر درمانی: این شامل استفاده از لیزر برای از بین بردن زگیل تناسلی

بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر چگونه است؟

مراقبت های بعد درمان زگیل تناسلی با کرایو و لیزر

پس از انجام کرایوتراپی زگیل تناسلی زنان یا مردان، پیروی از برخی دستورالعمل های مراقبت پس از درمان برای اطمینان از بهبودی مناسب و جلوگیری از عوارض بسیار مهم است. در اینجا چند نکته برای مراقبت از ناحیه تحت درمان آورده شده است:

تمیز نگه داشتن محل زخم

تمیز نگه داشتن زخم پس از درمان زگیل تناسلی، مانند کرایوتراپی، برای بهبود مناسب و جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. در اینجا کارهایی لیست شده اند که می توانید برای حفظ پاکیزگی زخم  انجام دهید:

  • ناحیه مورد نظر را به آرامی تمیز کنید: از یک صابون ملایم و بدون عطر و آب گرم استفاده کنید. تا به آرامی ناحیه تحت درمان را تمیز کنید. از صابون های تند یا اسکراب خودداری کنید، زیرا ممکن است پوست را تحریک کند. محل را با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • لمس نکردن زخم: سعی کنید از لمس بی مورد ناحیه تحت درمان برای جلوگیری از ورود باکتری یا سایر آلاینده ها خودداری کنید. اگر نیاز به لمس آن ناحیه دارید، مطمئن شوید که دستانتان تمیز هستند.
  • لباس زیر را مرتباً عوض کنید: لباس زیر نخی و تمیز را انتخاب کنید و مرتباً آنها را عوض کنید. تا محیطی خشک و تمیز در اطراف ناحیه تحت درمان حفظ شود. از پوشیدن لباس زیر تنگ که می تواند باعث اصطکاک و تحریک شود خودداری کنید.
  • از شنا کردن یا خیساندن در آب خودداری کنید: از استخر، جکوزی یا حمام تا زمانی که ناحیه تحت درمان به طور کامل بهبود نیافته است خودداری کنید تا خطر عفونت کاهش یابد.

نخاراندن زخم برای مراقبت بعد از درمان زگیل تناسلی

سعی کنید از دست زدن یا خاراندن ناحیه تحت درمان برای جلوگیری از تحریک و عفونت احتمالی خودداری کنید. اگر احساس خارش کردید، برای توصیه هایی در مورد نحوه مدیریت آن با پزشک خود مشورت کنید.

استفاده از کاندوم برای فعالیت جنسی

برای جلوگیری از گسترش ویروس HPV و کاهش خطر انتقال ویروس به شریک جنسی خود، از کاندوم یا سایر روش های مانع در طول فعالیت جنسی استفاده کنید.

از استخر، جکوزی یا حمام عمومی خودداری کنید: تا زمانی که ناحیه تحت درمان به طور کامل بهبود نیافته است، از استفاده از امکانات عمومی که با آب در تماس است، خودداری کنید.

پوشیدن لباس های گشاد و نخی

پوشیدن لباس های گشاد و نخی پس از انجام کرایوتراپی برای زگیل تناسلی مردان و زنان می تواند چندین مزیت برای روند بهبودی و راحتی کلی داشته باشد:

  1. قابلیت تنفس: پنبه پارچه ای قابل تنفس است که اجازه می دهد هوا در اطراف ناحیه تحت درمان گردش کند، تهویه مناسب را تقویت می کند. همچنین به جلوگیری از تجمع رطوبت کمک می کند. این می تواند به خشک نگه داشتن ناحیه و کاهش خطر تحریک یا عفونت کمک کند.
  2. کاهش اصطکاک: لباس های گشاد، به ویژه آنهایی که از مواد نرم مانند پنبه ساخته شده اند، می توانند به کاهش اصطکاک در ناحیه تحت درمان کمک کنند. این می تواند از تحریک و ناراحتی بیشتر با بهبودی پوست در اثر درمان کرایوتراپی و لیزر جلوگیری کند.
  3. راحتی: پنبه برای احساس نرمی و راحتی در برابر پوست شناخته شده است. که می تواند به عنوان یکی مراقبت های مهم بعد از لیزر زگیل تناسلی یا کرایو برای پوست حساس در ناحیه تحت درمان آرامش بخش باشد. پوشیدن لباس‌های نخی گشاد می‌تواند به به حداقل رساندن هرگونه ناراحتی یا چروکیدگی که ممکن است در طول فرایند بهبودی رخ دهد کمک کند.

مراجعه مجدد به متخصص

در هر قرار ملاقات برنامه ریزی شده بعدی با پزشک خود شرکت کنید. تا پیشرفت ویروس اچ پی وی یا زائده ها را کنترل کرده و از موفقیت آمیز بودن درمان اطمینان حاصل کنید.

اگر علائم عفونت مانند افزایش قرمزی، تورم، درد یا ترشح از ناحیه تحت درمان را تجربه کردید، فوراً برای ارزیابی و درمان بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید که تجربیات فردی ممکن است متفاوت باشد. بنابراین پیروی از دستورالعمل‌های خاص پزشک برای مراقبت‌ های بعد از لیزر زگیل تناسلی و درمان با کرایو ضروری است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا