درمان قطعی زگیل تناسلی

جراحی زگیل تناسلی چگونه است؟ زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟

ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی که عامل اصلی زگیل تناسلی در مردان و زنان و زگیل مقعد است، انواع گوناگونی دارد که حدود ۴۰ نوع آن می توانند به بروز زگیل تناسلی منجر شوند. این بیماری آمیزشی به راحتی و با تماس پوستی در ناحیه مخاطی منتقل می شود و ویروس آن تا همیشه در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند. برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی زنان و مردان، تزریق واکسن گارداسیل یا hpv قبل از شروع فعالیت های جنسی و در سنین ۹ تا ۲۶ سال توصیه می شود. 

فعالیت جنسی بالا در بعضی افراد می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. همچنین افراد زیادی بدون داشتن هیچگونه علائم ظاهری می توانند ناقل hpv باشند.

درمان زگیل تناسلی با لیزر و جراحی هر دو روش موثر هستند، اما هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند.

درمان با لیزر به صورت غیرتهاجمی و بدون نیاز به بیهوشی صورت میگیرد و عموماً باعث کاهش درد و عوارض بدون نیاز به جراحی میشود. همچنین زمان بازگشت به فعالیت‌ های روزمره بعد از درمان با لیزر نسبت به جراحی کوتاه‌ تر است.

همچنین بخوانید: لیزر زگیل تناسلی درد دارد؟

هنوز راهی برای از بین بردن ویروس hpv پیدا نشده و پیشنهاد استفاده از روش های پزشکی برای درمان قطعی زگیل تناسلی، به معنی از بین بردن علائم ظاهری و زائده های ایجاد شده و همچنین پیشگیری از گسترش و انتقال این بیماری است که در ادامه به آن می پردازیم:

کرایوتراپی زگیل

در این روش بوسیله انجماد و فریز کردن زگیل تناسلی آن را درمان می کنند. نیتروژن مایع پس از انجماد، با دقت روی زائده اسپری می شود و بعد از تماس با پوست و انتقال حرارت بدن به این ماده، مجددا ذوب می شود. با تکرار این فرآیند، بافت سلولی زائده ها تخریب شده و از بین می رود.

تکرار فرآیند کرایو زگیل تناسلی به اندازه و تعداد زگیل ها وابسته است و تا رسیدن به درمان قطعی زگیل تناسلی این روند ادامه دارد. کرایوتراپی که به عنوان یکی از بهترین روش ها برای درمان زگیل شناخته شده، با برف دی اکسید کربن و نمک و یخ هم انجام می شود. کرایوتراپی باید توسط دکتر متخصص زگیل تناسلی و در کلینیک انجام شود.

بعد از مشاهده زخم یا تاول در ناحیه تحت درمان، جای نگرانی نیست و تا بهبودی کامل این زخم ها حدودا دو هفته زمان لازم است. رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از این روش درمان بسیار پر اهمیت است.

بیشتر بخوانید: هزینه لیزر زگیل تناسلی و کرایو

مراحل انجام کرایوسرجری در کلینیک مهنا

الکتروکوتر یا سوزاندن زگیل تناسلی

روش دیگر برای سوزاندن زگیل ها، استفاده از الکتروکوتر است. این دستگاه الکتریکی با ایجاد حرارت به از بین رفتن و تخریب بافت زگیل ها کمک می‌کند. الکتروکوتر در ۸۰ درصد مواقع موفق است و با یک جلسه می تواند زائده ها را از بین ببرد. این روش یکی از روش های درمان قطعی زگیل تناسلی و زگیل مقعد است که حداقل تا ۶ ماه از بروز مجدد این عارضه جلوگیری می کند. قبل از این روش درمانی مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید.

زخم های ایجاد شده طی این درمان نیاز به پانسمان دارد. بنابراین تعویض مرتب پانسمان و رعایت بهداشت ناحیه تناسلی برای پیشگیری از عفونت زخم ها امری ضروری است.

لیزر زگیل تناسلی

قطعی ترین راه درمان زگیل تناسلی با لیزر است که بدون ایجاد درد و خونریزی به عنوان روشی مطمئن برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد. درمان قطعی زگیل تناسلی با لیزر در یک جلسه و بدون احتمال بازگشت مجدد بیماری انجام می شود. در این روش با تابش اشعه co2 و بدون هیچگونه برشی زائده برداشته می شود و بیمار درد زیادی را احساس نمی کند. 

همچنین ببینید: عکس زگیل تناسلی واضح در مردان و زنان

عکس قبل و بعد از لیزر زگیل تناسلی

اگر می خواهید زگیل تناسلی خود را درمان کنید، بهتر است به جراح عمومی یا متخصص پوست به عنوان دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید. شما به هیچ عنوان نباید از داروهای زگیل که بدون نسخه در دسترس هستند، استفاده کنید. این داروها انواع دیگر زگیل ها را درمان می کنند. اما زگیل تناسلی به درمان های مختلفی نیاز دارد.

هزینه کرایوتراپی و لیزر زگیل تناسلی

برای تعیین دقیق هزینه لیزر زگیل تناسلی و کرایو زگیل تناسلی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از انجام معاینه و تعیین روش درمان، این هزینه مشخص شود. اندازه و تعداد زگیل ها در تعیین هزینه درمان بسیار مهم است.

درمان زگیل تناسلی با روشهای بدون جراحی چیست؟

روشهای غیرجراحی برای درمان زگیل تناسلی زنان و مردان شامل مصرف داروهای ضد ویروسی، درمان با لیزر، کریوتراپی (استفاده از سرما) و الکتروکوآژ (استفاده از جریان الکتریکی) می‌باشند. همچنین، استفاده از روشهای طب سنتی نیز برای درمان زگیل تناسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما باید توجه داشت که در صورت عدم درمان مناسب، زگیل تناسلی ممکن است عود کرده و مجدد ظاهر شود. بنابراین، بهترین راه برای پیشگیری از زگیل های تناسلی، پیشگیری از ابتلا به آن است.

درمان زگیل تناسلی با دارو بدون جراحی

درمان زگیل تناسلی با داروها شامل استفاده از کرم‌ های ضد ویروسی، ژل‌ های ضد التهاب و داروهای خوراکی است. این روش برای زگیل‌ های کوچک و برای زمان هایی که جراحی مناسب نیست، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. داروها میتوانند به کاهش علائم زگیل تناسلی، از جمله خارش، سوزش و درد کمک کنند.

همچنین، داروهایی مانند ایمیکوید که برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده میشوند، میتوانند به درمان زگیل تناسلی کمک کنند. با این حال، باید توجه داشت که درمان با داروها ممکن است مدت زمان بیشتری نسبت به جراحی داشته باشد و نتایج آن هم ممکن است کمتر از جراحی باشد. همچنین، در صورت عدم تاثیر بخشی داروها، جراحی ممکن است لازم باشد. بنابراین، قبل از شروع درمان با داروها، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض جراحی زگیل تناسلی

جراحی زگیل تناسلی ممکن است عوارضی داشته باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • درد و تورم در ناحیه جراحی
  • خونریزی و عفونت در ناحیه جراحی
  • عوارض ناشی از بیهوشی مانند تهوع، استفراغ و سرگیجه
  • عوارض جانبی داروهای مصرفی قبل و بعد از جراحی
  • تغییرات در حساسیت و شکل ظاهری قسمت جراحی
  • ریسک عود بیماری زگیل پس از جراحی

بهتر است با پزشک خود در مورد عوارض جراحی زگیل تناسلی صحبت کنید و همچنین به دقت دستورات پس از جراحی را دنبال کنید تا بهبودی سریع تری داشته باشید.

پرسش و پاسخ ها درباره جراحی زگیل تناسلی و درمان قطعی

بعد از جراحی زگیل تناسلی چه اتفاقی می افتد؟

درد ممکن است در روزهای دوم تا پنجم پس از جراحی تشدید شود. با بهبودی پوست، ممکن است گاهی خارش داشته باشید. بهبود کامل پوست فرج تحت درمان در عرض چهار تا شش هفته اتفاق می افتد.

آیا جراحی درمان قطعی و موثر زگیل تناسلی است؟

راه های زیادی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد: برخی شامل استفاده از دارو و برخی دیگر شامل جراحی هستند. حتی با درمان، این امکان وجود دارد که زگیل ها در عرض چند هفته یا چند ماه عود کنند. این عارضه به این دلیل است که درمان زگیل لزوماً از شر تمام ویروس (HPV) که باعث زگیل می شود خلاص نمی شود.

بعد از جراحی زگیل تناسلی چه کاری نباید بکنیم؟

اگر زگیل تناسلی شما تاول زد آن را نکنید. حمام کردن به طور معمول پس از درمان مشکلی ندارد. به آرامی ناحیه مورد نظر را زیر دوش یا حمام تمیز کنید و روزانه ۱ تا ۲ بار وازلین یا آکوافور را روی آن ناحیه بمالید. شما مجبور نیستید منطقه را تحت پوشش قرار دهید، اما مطمئناً در صورت تمایل می توانید.

بعد از عمل زگیل تناسلی چکار کنیم؟

ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید. تاول را نترکانید.
وقتی تاول پاره شد، هر روز محل را با آب و صابون بشویید. از پماد آنتی بیوتیکی مانند پلی اسپورین استفاده کنید و ناحیه را با یک گاز استریل تمیز بپوشانید.
در صورت نیاز برای درد استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

6 دیدگاه دربارهٔ «جراحی زگیل تناسلی چگونه است؟ زگیل تناسلی درمان قطعی دارد؟»

  1. دکتر اصلا روش قطعی برای درمان زگیل تناسلی وجود داره؟ واقعا خسته شدم بس که کرایو کردمو دراومده

    1. سلام بله میتونید با لیزر زگیل ها رو از ریشه سوزانده و سپس داروهای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید تا ویروس داخل بدنتون از بین بره

  2. سلام دو ساله که زگیل تناسلی دارم
    خود زگیل رو با محلول پدوفیلین از بین میبرم و واسه خوده ویروس hpv هم پاورفیت میخورم
    چند ماه زگیل نمیزدم تا اینکه از ۷ ماه پیش دوباره عود کرده و هر هفته ی دونه درمیاد
    چ کاری باید انجام بدم؟

    1. سلام، زائده ها از ریشه درمان نشدند و شما حتما باید برای این کار ابتدا لیزر کرده و بعدش قرص استفاده کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا