بواسیر در بارداری

بواسیر در بارداری؛ درمان + عکس و علت هموروئید بارداری

بارداری دورانی سخت و پر از بحران های مختلف است اما شیرینی احساس مادر شدن می تواند مادر را در برابر تمامی این سختی ها صبور کند و مقاوم. یکی از مشکلاتی که در دوران بارداری بسیار شایع می باشد، بروز بواسیر یا هموروئید است. مشکلی که گریبان بسیاری از مادران باردار را می گیرد و باعث نگرانی های زیادی برای آنها می شود. بواسیر مشکلی نیست که به سلامتی جنین شما آسیبی برساند اما برای مادر می تواند بسیار دردناک باشد و دردسر ساز. اما با کمک روش هایی ساده می توان تا حد زیادی از بروز بواسیر در بارداری پیشگیری کرد و به درمان آن کمک نمود.

? همچنین بخوانید: لیزر هموروئید سریع ترین روش درمان بواسیر

علل بروز بواسیر در بارداری

علت اصلی بروز این عارضه در بارداری آسیب دیدن رگ های خونی ناحیه ی مقعد است. در اطراف ناحیه ی مقعد تعداد زیادی رگ های خونی وجود دارد که فوق العاده انعطاف پذیرند و هم خون با جریان بالایی در آنها گردش دارد. بواسیر یا هموروئید در اثر کشیدگی و از هم گسیختگی رگ های خونی ناحیه ی مقعد رخ می دهد. در دوران بارداری عواملی وجود دارد که به چنین موضوعی می توانند دامن بزنند و شرایط را بدتر می کنند. اضافه وزن، یبوست، کم تحرکی و اختلالات هورمونی از جمله فاکتورهای تاثیرگذاری هستند که در این دوران می توانند احتمال بروز هموروئید را افزایش دهند.

یبوست

کاهش تحرک، رژیم غذایی و اختلالات هورمونی از جمله عواملی هستند که در بروز یبوست های دوران بارداری تاثیر گذارند. برای پیشگیری از بروز بواسیر در بارداری باید رژیم غذایی سرشار از فیبر را در برنامه ی غذایی خود قرار دهید، آب کافی در طول روز بنوشید و ورزش را فراموش نکنید. پیاده روی های سبک و منظم نقش موثری در جلوگیری از یبوست های دوران بارداری دارند.

افزایش حجم خون

طبیعی است که در دوران بارداری افزایش حجم خون در بدن اتفاق بیفتد و عروق خونی گشادتر شوند. حتی میزان فشار خون هم افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر فشار ناشی از افزایش حجم رحم با رشد جنین به مرور زمان افزایش می یابد و به عروق خونی کف لگن فشار زیادی وارد می شود. پس طبیعی است که این رگ ها دچار آسیب هایی مانند التهاب و از هم گسیختگی گردند که به بروز این عارضه منجر می شود.

? بیشتر بخوانید: درمان بواسیر خارجی بادکرده

راه‌های پیشگیری از هموروئید در بارداری

از آنجایی که بواسیر تا حد زیادی قابل پیشگیری است، بواسیر در بارداری هم از این قاعده مستثنی نیست و با رعایت توصیه ها و نکاتی ساده در منزل می توانید به سادگی از بروز آن جلوگیری کنید. فراموش نکنید که دو عامل سبک زندگی و رژیم غذایی بیشترین تاثیر را می توانند در سلامتی شما داشته باشند و ارتباط مستقیمی با بروز بواسیر دارند.

برای پیشگیری از بروز این بیماری توصیه های زیر را به خاطر داشته باشید:

  • نوشیدن آب کافی در طول روز به میزان ۸ الی ۹ لیوان
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات تازه
  • ورزش و تحرک
  • پرهیز از نشستن طولانی مدت و زور زدن در توالت
  • خواب و استراحت کافی
  • کنترل و مدیریت استرس
  • مصرف مرتب روغن زیتون همراه با وعده های غذایی

? بیشتر بخوانید: دکتر بواسیر و متخصص هموروئید در تهران

علائم بواسیر در بارداری

این عارضه علائم و نشانه های مشخصی دارد اما از آنجایی که بسیاری از مشکلات و ناراحتی های مقعدی علائمی مشابه با بواسیر دارند بهتر است برای تشخیص دقیق این موضوع به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

تصویر بواسیر در باردلری

از جمله نشانه ها و علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی مقعدی همراه با دفع مدفوع
  • احساس درد در ناحیه ی مقعد
  • احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد
  • خروج ترشحات لزج و بی رنگ به دنبال دفع مدفوع
  • وجود برآمدگی های گوشتی شکل و برجسته در اطراف مقعد
  • تورم و التهاب در ناحیه ی مقعد

? بیشتر بخوانید: بواسیر خونی و درمان آن

چگونگی درمان بواسیر در زنان باردار

بواسیر در بارداری را اگر در مراحل ابتدایی و آغازین آن بتوان تشخیص داد به راحتی قابل درمان است می توان از پیشرفت آن جلوگیری نمود. در دوران بارداری با محدودیت های زیادی در مصرف داروها روبرو هستیم پس بهترین گزینه ی درمانی برای بواسیر استفاده از روش های درمان طبیعی و داروهای بدون نسخه است. برای درمان هموروئید در این دوران روش های درمان طبیعی موثر زیادی وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید و نیازی به درمان های سخت تر نخواهید داشت.

درمان خانگی و طبیعی

درمان های طبیعی و خانگی زیادی برای درمان بواسیر در بارداری وجود دارند که با کمک آنها می توانید بسیاری از مشکلاتی که به دنبال بواسیر برای شما به وجود آمده است را برطرف نمایید و علائم و نشانه های بواسیر را تا حد چشمگیری کاهش دهید.

  • نوشیدن آب کافی
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر مثل مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات و حبوبات
  • مصرف روغن زیتون
  • مصرف نارگیل
  • استفاده از موضعی از ژل آلوئه ورا
  • استفاده موضعی از سرکه سیب
  • مصرف عسل
  • مصرف انجیر

درمان بواسیر با دارو

درمان بواسیر با دارو

شما در دوران بارداری مجاز نیستید که از هر دارویی استفاده کنید و با محدودیت های زیادی مواجه هستید بنابراین اگر علائم و نشانه های بواسیر در بارداری شما پیشرفت کرده و از روش های درمان های خانگی بواسیر پاسخ مناسبی دریافت نکرده اید می توانید تحت نظر پزشک خود از پمادهای آنتی هموروئید استفاده کنید. این پمادها به صورت موضعی استفاده می شوند و علائم و نشانه های بواسیر را تا حد زیادی کاهش می دهند. در صورتی که شرایط جسمی شما روبه وخامت برود پزشک برای درمان بواسیر شما احتمالا روش هایی مانند لیزر درمانی و عمل جراحی در نظر خواهد گرفت.

در نهایت، همیشه بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا داروهای مناسبی برای درمان بواسیر در دوران بارداری تجویز کند و در صورت بروز علائم نگران کننده، به او اطلاع دهید. همچنین، رعایت تغذیه سالم و استفاده از دستشویی به موقع می تواند در پیشگیری از بواسیر در دوران بارداری مفید باشد.

عوارض هموروئید در حاملگی زنان

عوارض بواسیر در بارداری می تواند برای زنان بسیار ناراحت کننده و غیر قابل تحمل باشد. بواسیر یا همان خونریزی و التهاب مقعد، ممکن است به علت افزایش فشار در مقعد در دوران بارداری بیشتر شود. این مشکل معمولا در دوران سه ماهه اول بارداری رخ می دهد و ممکن است در صورت عدم درمان منجر به عوارض جدی تری شود.

بعضی از عوارض هموروئید در حاملگی عبارتند از:

  • خونریزی مقعد: خونریزی مقعد در دوران بارداری ممکن است به علت بواسیر باشد. این خونریزی معمولا خفیف است و ممکن است با رفتن به دستشویی یا پس از استراحت بهبود یابد. اگر خونریزی شدید و پایدار است، به پزشک خود مراجعه کنید.
  • التهاب و قرمزی: بواسیر ممکن است باعث التهاب و قرمزی در مقعد شود که می تواند بسیار دردناک باشد. این التهاب معمولا با استفاده از داروهای ضد التهاب و مرطوب کننده قابل کنترل است.
  • تورم و احساس نبض دار شدن مقعد: بواسیر ممکن است باعث تورم و تپش در منطقه مقعد شود که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این علائم معمولا با استفاده از ایجاد گرمای مرطوب توسط کمپرس گرم و استراحت قابل کنترل هستند.
  • سوزش و خارش: بواسیر ممکن است باعث سوزش و خارش در ناحیه مقعد شود که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این علائم معمولا با استفاده از داروهای ضد التهاب و ضد خارش قابل کنترل هستند.
  • دیسکامفورت: بواسیر ممکن است باعث دیسکامفورت یا درد مقعدی شود که می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این درد معمولا با استفاده از داروهای ضد التهاب قابل کنترل است.

3 دیدگاه دربارهٔ «بواسیر در بارداری؛ درمان + عکس و علت هموروئید بارداری»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا