مراقبت بعد عمل بواسیر

مراقبت های بعد از عمل بواسیر یا هموروئید + علائم عفونت

عمل جراحی بواسیر شامل جراحی برای برداشت بافت هموروئیدی است. در این جراحی که تحت بیهوشی انجام می شود،هدف از بین بردن عروق هموروئیدی است. نکات مراقبت بعد از عمل بواسیر، برای افرادی که لیزر هموروئید و عمل بواسیر با لیزر هم انجام دادند صدق میکند.

⚡ بعد از هر کدام از روشهای درمانی، حتما این نکات مراقبت بعد از عمل را از دکتر بواسیر خود بپرسید.

بیماری بواسیر یا هموروئید در اثر تورم و گشاد شدن عروق هموروئیدی مقعد ایجاد می شود. این بیماری درد بسیار زیادی را به همراه داشته و ممکن است موجب خونریزی، خارش و سوزش شود. در برخی مراحل از این بیماری مراقبت های خانگی و دارویی موثر نبوده و نیاز به عمل جراحی است. عمل جراحی سنتی ممکن است تاثیرات مثبتی داشته باشد اما همراه با مشکلات خاص خود خواهد بود، ضمن اینکه امکان بازگشت بیماری پس از جراحی همچنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بواسیر یا هموروئید چیست؟

مراقبت از محل زخم بعد از عمل هموروئید

بعد از عمل بواسیر، مراقبت از محل زخم بسیار مهم است تا از عفونت و تشکیل خونریزی جلوگیری شود. در ادامه، چند نکته برای مراقبت از محل زخم پس از عمل جراحی بواسیر آورده شده است:

  1. استفاده از آب و صابون: در روزهای اول پس از عمل، محل زخم را با آب خنک و صابون و دستمال پارچه ای بشویید. این کار به کاهش درد و التهاب کمک میکند.
  2. استفاده از یخ: برای کاهش درد و التهاب، میتوانید یک دستمال را در آب یخ بگذارید و روی محل زخم قرار دهید. این کار نیز به کاهش درد و التهاب کمک میکند.
  3. استفاده از داروهای ضد التهاب: پزشک ممکن است به شما داروهای ضد التهاب مانند آسپرین یا ایبوپروفن تجویز کند تا درد و التهاب را کاهش دهید.
  4. استفاده از کرم های ضد التهاب: پزشک ممکن است به شما کرم یا ژل ضد التهاب تجویز کند تا درد و التهاب را کمتر حس کنید.
  5. تعویض بانداژ: پزشک ممکن است به شما بانداژ تجویز کند تا محل زخم را پوشانده و از تماس با لباس‌ هایتان جلوگیری کنید. هر چند ساعت یک بار بانداژ را تغییر دهید.
  6. اجتناب از فعالیت‌ های سنگین: پس از عمل جراحی هموروئید یا بواسیر، بهتر است فعالیت‌ های سنگین را اجتناب کنید تا از خونریزی و درد جلوگیری شود.
عکس ترکیدن بواسیر خونی

اما با انجام مراقبت های خاص و رعایت یکسری از نکات می توان احتمال بازگشت بیماری را به حداقل کاهش داد. این مراقبت ها عبارتند از :

بیشتر بخوانید: بهترین دکتر بواسیر و متخصص هموروئید در تهران

تعویض پانسمان بعد از عمل بواسیر یا جراحی هموروئید

تعویض پانسمان بعد از جراحی بواسیر باید به صورت منظم و با رعایت دقیق فواصل زمانی انجام شود. معمولاً در روز اول پس از جراحی، پانسمان تعویض شده و سپس هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت یکبار تعویض میشود.

هدف از تعویض پانسمان پس از جراحی بواسیر، جلوگیری از عفونت و خشک شدن زخم‌ های جراحی است. بنابراین، مهم است که پانسمان با مواد ضدعفونی کننده و مرطوب کننده تعویض شود و همچنین به دقت و با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

همچنین، در صورتی که در هر زمان پانسمان شما خیس شده یا به هر دلیل دیگر نیاز به تعویض دارد، باید بلافاصله تعویض شود. در غیر این صورت، خطر عفونت و خشک شدن زخم‌ های جراحی افزایش می یابد.

حمام سیتز

حمام سیتز یکی از روشهای مراقبتی و پیشگیری از عود مجدد بواسیر یا هموروئید است. ضمن آنکه رعایت این نکته در دوره نقاهت پس از عمل می تواند به تسریع روند بهبودی کمک نماید.

برای استفاده از حمام سیتز یا همان حمام نشیمن تنها کافی است ناحیه کفل و ران ها را در آب نسبتاً گرم قرار دهید. و در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در این آب بنشینید. برای تاثیر گذاری بیشتر و ضد عفونی کردن می توانید به آب این حمام نمک اپسوم و یا جوش شیرین بیافزاید.

رعایت بهداشت

حفظ بهداشت مقعد در تمامی مراحل درمان بواسیر الزامی است، اما این مورد در دوره نقاهت پس از عمل بواسیر اهمیت بیشتری می یابد. رعایت بهداشت یکی از مهمترین موارد مراقبت بعد عمل بواسیر است. در صورت داشتن پانسمان باید مرتباً آن را تعویض نمایید. اما از زیاده روی در شستشو بپرهیزید و زیرا این امر نیز ممکن است به التهاب بیشتر بیانجامد.

مصرف داروها

مصرف داروهای تجویزی پزشک در دوران نقاهت پس از عمل اهمیت بسیاری دارد. زیرا که احتمال دارد، زخم عفونت کرده و یا بیمار درد بسیاری داشته باشد. در نتیجه بهتر است بیمار مصرف منظم داروهای مسکن و آنتی بیوتیک را فراموش نکند. ضمن آنکه در برخی موارد پزشکان مصرف داروهای موضعی را نیز تجویز می کند.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب به میزان کافی به خروج سموم از بدن کمک می کند. نوشیدن آب در حفظ حالت هیدراته بدن نیز موثر است به علاوه می تواند از یبوست که مهمترین عامل بیماری بواسیر یا هموروئید است جلوگیری نماید. برای مراقبت بعد عمل بواسیر نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز الزامی است.

مصرف فیبر

فیبر کافی یکی از مهمترین موارد مراقبت بعد عمل بواسیر یا هموروئید است که می تواند از یبوست، مهمترین عامل بواسیر جلوگیری نماید. فیبر ماده ای مغذی در انواع میوه ها، سبزیجات و غلات است که در بدن انسان قابل هضم نیست و در روده ها تجمع می کند در نتیجه می تواند حجم مدفوع را افزایش دهد و یبوست جلوگیری نماید.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بواسیر با لیزر چقدر است؟

حفاظت از زخم

مهمترین مراقبت بعد از عمل بواسیر حفاظت از زخم است، برای این منظور باید از نشستن بر روی سطوح سخت اجتناب نمایید. همچنین می توانید از بالش های نرم دوناتی شکل برای نشستن کمک بگیرید.

ورزش

ورزش در افزایش سرعت بهبودی تاثیرگذار است. ورزش میتواند با افزایش گردش خون در این قسمت از بدن سرعت بهبود زخم را افزایش دهد. انجام ورزش های سبک از مراقبت بعد عمل بواسیر است در این دوران می توانید از ورزشهای سبک نظیر پیاده روی استفاده نمایید.

علائم عفونت کردن زخم بعد از عمل هموروئید چیست؟

علائم عفونت بعد از جراحی بواسیر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید، تورم و قرمزی در ناحیه جراحی
  • تب و لرز
  • خروج مایعات یا خون از محل جراحی
  • تغییر در رنگ پوست
  • خارش و سوزش در محل جراحی
  • بوی نامطبوع

در صورت داشتن هر یک از این علائم، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. عفونت بعد از جراحی بواسیر میتواند خطرناک باشد و در صورت عدم درمان، مشکلات جدی مانند تشکیل خونریزی و یا تشکیل سایر عفونت‌ های جدی دیگر را به دنبال داشته باشد.

16 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت های بعد از عمل بواسیر یا هموروئید + علائم عفونت»

  1. سلام دوستان یه نکته ای رو بهتون بگم اینکه بعد جراحی یا لیزر به هیچ عنوان رانندگی طولانی مدت نکنین که بدتر میشه حتمنم وقتی میشینین زیرتون ازین بالشتای گرد تو خالی بذارید

  2. خیلی این نکته هایی که گفتین مهمه واقعا من خودم یه بار جراحی کردمو چون رعایت نکردم برگشت

  3. با سپاس از پاسخگویی من متاسفانه چند روز از پماد الفا استفاده کردم بعد از عمل لیزر هموروئید ممکنه عوارض پیش بیاد

    1. در صورتی که جراحی کرده باشید باید تا زمان ترمیم زخم صبر کنید که معمولا بین ۱ تا ۲ ماه زمان میبرد

  4. باعرض سلام من حدودا ۱۰روزه عمل کردم دردشدیدی دارم وزخمهای ریزی درآوردم درعمل خودش خیلی زیاده

  5. من در آلمان عمل کردم ، بهیچ عنوان از پماد استفاده نکنید ، و بهیچ عنوان بعد از مدفوع کردن از دستمال جهت تمیز نمودن مقعد استفاده نکنید و فقط با آب بشورید ، هر روز پنج تا شش مرتبه با دوش آب باسن و مقعد خود را بشورید و با باند گاز خیلی آرام خشک نمایید .

  6. قدرت الله احمدی

    سلام من مدت ۴ روز میشه که عمل بواسیر داخلی انجام دادم فعلا جای زخم کم بر آمدگی پیدا کده ودرد خیلی میتونه چی کار بایت کرد که درد کم شوه آیا این درد معمولی است یا کدام مشکل دیگه است لطفا جواب بدهید وه از پماد بی حسی استفاده کرده میتونم یانه

    1. سلام کاملا طبیعیه این موارد بعد از جراحی ولی اگر وضعیت زخم بدتر شد باید حضوری به دکتر مراجعه کنید

  7. سلام. سه روز پیش عمل جراحی همورویید داشتم الان نمیتونم دفع مدفوع کنم انگار بسته است شکمم داره می ترکه.. لطفا راهنمایی کنید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا