بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان + درمان و علائم هموروئید در کودکان

یکی از مشکلاتی که کودکان نسل امروز را درگیر می‌کند، هموروئید یا بواسیر در کودکان است. شاید تصور کنید بواسیر تنها مختص به بزرگسالان است اما امروزه به سبب کاهش تحرک و سبک زندگی غلط نه تنها بازرگسالان، بلکه کودکان نیز درگیر این عارضه شده اند. بواسیر به حدی گسترده شده که از هر دو نفر یک نفر مبتلا به آن است. در این مقاله قصد داریم به تشریح بیشتر این بیماری بپردازیم :

بواسیر یکی از انواع بیماری های مقعدی است که ناشی از اتساع و گشاد شدن عروق در این ناحیه ایجاد می شود. این بیماری در اثر اعمال فشار بیش از اندازه به این عروق ایجاد شده و موجب واریسی شدن آنها می گردد که همراه با درد بسیاری زیادی بروز می نماید. در صورت که این عروق دچار آسیب و پارگی شوند، احتمال خونریزی نیز وجود دارد.

در ادامه این مطلب از کلینیک مهنا تصمیم داریم به طور کامل به بررسی عوامل هموروئید در کودکان، درمان، علائم و تشخیص آن بپردازیم.

همچنین بخوانید: درمان هموروئید با لیزر (سریع و بدون جراحی)


عکس بواسیر خارجی در مراحل مختلف

علت ایجاد بواسیر در کودکان

علت بواسیر چیست؟ به طور کلی می‌توان گفت علت ایجاد این بیماری سبک زندگی غلط است. سبک زندگی شامل کاهش تحرک و مصرف غذاهای ناسالم است که منجر به یبوست می گردد. بواسیر یا هموروئید در کودکان نسبتاً نادر است، اما مهمترین علت بروز این عارضه در کودکان به شرح زیر است :

  • عدم مصرف آب به میزان کافی
  • کم تحرکی کودکان
  • نشستن بر روی سطوح سخت
  • عدم رعایت بهداشت
  • یبوست: یبوست می‌تواند باعث تنش و فشار بر روی رگ‌های بزرگ شکمی شود و در نتیجه باعث ایجاد بواسیر شود.
  • مصرف غذاهای فاقد فیبر و تغذیه نامناسب: مصرف غذاهای پرچرب و پرپروتئین، کمبود مایعات و فیبر در رژیم غذایی می‌تواند باعث تشدید بواسیر شود.
  • دستکاری در حالت طبیعی بدن: دستکاری در حالت طبیعی بدن مانند تلاش برای خارج کردن مدفوع به زور، می‌ تواند باعث ایجاد بواسیر شود.
  • عفونت‌های روده: عفونت‌ های روده مانند اسهال و گاهی اوقات یبوست ممکن است باعث تشدید بواسیر شود.
  • تنش و استرس: تنش و استرس در بچه ها می‌تواند باعث تغییر در فشار خون و تنش رگ‌ های بزرگ شکمی شده که در نتیجه باعث ایجاد بواسیر می شود.

در صورتی که کودکان شما علائم بواسیر دارند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان را برای آنها تعیین کند.

بیشتر بخوانید: دکتر هموروئید برای درمان بواسیر با لیزر و جراحی

علائم هموروئید در کودکان

اگر علائم بواسیر(هموروئید) را بشناسید و به آنها توجه کنید، راحت تر می‌توانید به کودک خود کمک نمایید. برخی از مهم‌ترین نشانه های بواسیر در کودکان به این شرح است :

  • درد شدید که به هنگام اجابت مزاج شدت می گیرد.
  • سوزش و خارش
  • تورم و قرمزی
  • خونریزی به هنگام اجابت مزاج و یا مشاهده خون تازه بر روی مدفوع
درمان هموروئید در کودکان

بواسیر در کودکان خطرناک نیست، اما ممکن است باعث علائم ناراحت‌کننده‌ ای شود. علائم بواسیر در کودکان شامل درد، خونریزی، قطره قطره خونریزی، خارش و سوزش در منطقه پیرامونی مقعد و دشواری در خارج کردن مدفوع می‌باشد. این علائم ممکن است باعث اختلال در کیفیت زندگی کودک شود.

این عارضه در بچه ها معمولاً با تغییرات سبک زندگی و درمان‌های خانگی قابل درمان هستند. اگر علائم بواسیر در کودک شما بسیار شدید یا پس از درمان خانگی بهبود نیافت، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا بهترین درمان را مشخص کند.

درمان بیرون زدگی مقعدی کودکان

درمان بواسیر یا هموروئید در کودکان بهتر است با درمان هایی خانگی انجام پذیرد، زیرا که اغلب داروهایی در دسترس برای درمان کودکان مناسب نبوده و مخصوص بزرگسالان است زیرا که مصرف آنها ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.

⚡ توجه داشته باشید که مقعد کودکان عضو بسیار حساسی از بدن آنها بوده که در صورت آسیب دیدن می تواند خطرات جبران ناپذیری برای یک عمر داشته باشد. در نتیجه قبل از اقدام به انجام هرگونه روش درمانی، حتما با چندین دکتر بواسیر مشورت کنید.

برخی از درمان های خانگی که برای درمان کودکان پیشنهاد می شود، به این شرح است :

  • مصرف کافی آب : بدن کودکان باید هیدراته نگه داشته شود، زیرا این امر به نرم کردن مدفوع و در نتیجه درمان عارضه کمک خواهد نمود.
  • غذاهای پر فیبر : افزودن غذاهای پرفیبر به رژیم غذایی می تواند افزایش حجم مدفوع و نرم نمودن آن کمک نماید، در نتیجه در درمان این بیماری موثر است.
  • مصرف ملین : در صورتی که با راهکارهای قبلی درمان صورت نگیرد، می توانید با مشورت پزشک مصرف ملین های طبیعی را شروع نمایید. به یاد داشته باشید ، نباید در مصرف ملین زیاده روی نمایید.
  • ورزش و تحرک : ورزش می تواند با بهبود حرکات روده به درمان یبوست و بواسیر در کودکان کمک نماید.
  • حمام سیتز : این حمام که به حمام نشیمن نیز مشهور است، شامل قرار دادن نواحی باسن در آب به مدت ۱۰ دقیقه برای چندین بار در روز است که می تواند به درمان و کاهش درد بواسیر کمک کند.
  • کمپرس یخ : در صورتی که کودک درد زیادی را تجربه می کند، قرار دادن یخ می تواند در کاهش این درد موثر باشد.
  • مسکن : استفاده از مسکن استامینوفن با مشورت پزشک به تحمل درد کودک کمک می کند.

در صورتی که بیماری با راه حل پیشنهادی بهبود نیافت، نیاز به درمان های تهاجمی و جدی است. در مورد کودکان معمولاً پزشک انجام جراحی را پیشنهاد می کند. استفاده از لیزر نیز می تواند در کودکان ترین زمان ممکن به بهبودی قطعی کودکان و بدون احساس درد و یا خونریزی کمک نماید.

پیشگیری از هموروئید در کودکان و نوزادان

پیشگیری از بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان نسبتاً نادر است، اما برای پیشگیری از آن در عزیزان خود، می‌ توانید از روش‌ های زیر استفاده کنید:

  • تغذیه سالم: به کودکان خود غذاهایی با فیبر بالا و میوه‌های تازه بدهید تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.
  • فعالیت بدنی: به کودکان خود فعالیت بدنی ورزشی منظم بدهید، چرا که فعالیت بدنی می‌ تواند به عملکرد روده‌ها کمک کند.
  • استفاده از توالت: به کودکان خود آموزش دهید که به موقع به توالت بروند و از نشستن بر روی توالت برای مدت طولانی و زور زدن خودداری کنند.
  • جلوگیری از یبوست: یبوست می‌تواند باعث بروز بواسیر شود. بنابراین، به کودکان خود آموزش دهید که مقدار کافی آب بنوشند و غذاهایی با فیبر بالا مصرف کنند تا به یبوست دچار نشوند.
  • جلوگیری از ایجاد تنش: وارد شدن تنش به بچه ها می‌ تواند باعث بروز هموروئید شود. بنابراین، به کودکان خود کمک کنید تا با مسائل خود روبرو شوند و از تنش و استرس خودداری کنند.
  • مراجعه به پزشک: در صورت بروز علائم بواسیر در کودکان، به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب را تجویز کند.

عوارض بواسیر در کودکان

بواسیر در کودکان نادر است، اما در صورت وجود آن، ممکن است با عوارضی همراه باشد. عوارض بواسیر در کودکان شامل موارد زیر می‌ شود:

  1. خونریزی: بواسیر می‌تواند باعث خونریزی در حین یا پس از برخی فعالیت‌ ها شود. اگر خونریزی شدید و بدون ایستادن باشد، به پزشک خود مراجعه کنید.
  2. التهاب: بواسیر ممکن است باعث التهاب در منطقه مجاور شود که باعث درد، سوزش و تورم می‌ شود.
  3. احتمال عفونت: اگر بواسیر شدید باشد و خونریزی داشته باشد، احتمال عفونت وجود دارد. علائم عفونت شامل تب، درد شدید، تورم و قرمزی هستند.
  4. اختلال در خلق و خو: در صورتی که بواسیر شدید باشد و بیش از حد درد داشته باشد، ممکن است باعث اختلال در خلق و خو شود.

در صورت بروز هرگونه علائم بواسیر در کودکان، به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را برای کودک خود دریافت کنید.

3 دیدگاه دربارهٔ «بواسیر در کودکان + درمان و علائم هموروئید در کودکان»

    1. سلام، در اکثر موارد بله ولی گاهی اوقات هم میشه به دلیل زور زدن زیاد کودک برای دفع، روده او از مقعد بیرون بزند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا