درمان کیست مویی با دارو

درمان کیست مویی با دارو + آنتی بیوتیک و دارو گیاهی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوعی بیماری عفونی است که در اثر برگشت مو به داخل پوست، حفره ای حاوی مو بر روی پوست اطراف مقعد در بالای کمر و مابین کفل ها ایجاد می شود. این بیماری آزار دهنده می تواند موجب درد شدید، خارش، خونریزی، ترشحات عفونی و … گردد. این عارضه در اثر سایش و اصطکاک پوست ایجاد میشود. از عوامل ایجاد کننده آن می توانیم به استفاده از لباسهای نامناسب با الیاف غیر طبیعی ، نشستن به مدت طولانی، چاقی، موهای ضخیم و پرپشت اشاره کنیم. این عارضه اغلب در جوانان و مردان شایع تر است. درمان کیست مویی با دارو یکی از راهکارهای پرکاربرد برای درمان این بیماری است.

همچنین بخوانید: لیزر کیست مویی در تهران

درمان کیست مویی به مجموعه‌ ای از روش‌ ها اشاره دارد که برای درمان این حالت مورد استفاده قرار میگیرد. این بیماری اغلب با عفونت و التهاب کیست مویی همراه است و بسته به شدت عفونت و موقعیت کیست، روش‌ های مختلفی برای درمان وجود دارد. در موارد حاد حتما باید برای لیزر یا جراحی بیمار اقدام کرده و بداند که هزینه درمان کیست مویی با لیزر یا جراحی به قدری بالا نیست که ارزش به خطر انداختن سلامتی خود را داشته باشد.

کدام داروها در درمان کیست مویی موثرند؟

دارو ها یکی از عوامل اصلی در درمان بیماری سینوس پیلونیدال به شمار می رود که باید با مشورت دکتر کیست مویی مناسب ترین آنها انتخاب شود. داروها می توانند در برطرف کردن علائم آزار دهنده این عارضه موثر باشند. بیشترین داروهایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، به شرح زیر است :

مسکن ها

این داروها در جهت کاهش درد بیماری موثر هستند و غالباً مورد توجه بیماران قرار می گیرد. از مسکن های پرکاربرد میتوانیم به استامینوفن یا ایبوپروفن اشاره کنیم. در صورتی که در شرایط زیر قرار دارید، قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت نمایید.

  • مصرف داروهای پیشگیری از بارداری
  • زخم های گوارشی مثل زخم معده
  • بیماری کبد و یا کلیه مزمن

آنتی بیوتیک برای درمان دارویی کیست مویی

آنتی بیوتیکها به منظور کاهش عفونت بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. مصرف آنتی بیوتیک قبل از عمل جراحی امری ضروری است. زیرا با کاهش عفونت بیماری، نقش اساسی در نتیجه گرفتن از درمان دارد. در صورتی که از آنتی بیوتیک برای درمان استفاده می کنید، داروها را تا انتها مصرف کنید تا فرآیند درمان به طور کامل انجام شود. قبل از استفاده از داروی آنتی بیوتیک با پزشک مشورت نمایید.

بیشت بخوانید: کیست مویی چیست؟

درمان کیست مویی با آنتی بیوتیک بستگی به میزان التهاب و عفونت در کیست و همچنین موقعیت و اندازه آن دارد. در بعضی موارد، پزشک ممکن است توصیه کند که کیست را باز کرده و محتوای آن را خالص کنید و سپس آن را با آنتی بیوتیک محلی تماسی درمان کنید. در موارد دیگر، پزشک ممکن است تجویز آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریق مستقیم به کیست را توصیه کند.

آنتی بیوتیک برای درمان کیست مویی

آنتی بیوتیک ها معمولاً برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند و در صورت عفونت کیست مویی نیز می توانند موثر باشند. انواع آنتی بیوتیک های مختلف وجود دارد که هر کدام برای درمان عفونت های خاص بهتر عمل می کنند. بنابراین، پزشک شما ممکن است بر اساس نوع عفونت و شدت آن، یک آنتی بیوتیک خاص را برای شما تجویز کند.

معمولاً درمان کیست مویی با آنتی بیوتیک حدود ۷ تا ۱۰ روز طول می کشد و در این مدت باید دستورات پزشک را به دقت دنبال کنید. همچنین، ممکن است پزشک شما برای کنترل عفونت و جلوگیری از بازگشت آن، تجویز داروهای ضد التهاب و ضد درد نیز داشته باشد. همچنین، در صورتی که عفونت کیست مویی شما شدید باشد و با درمان آنتی بیوتیک قابل کنترل نباشد، پزشک ممکن است توصیه کند که کیست را جراحی کرده و تخلیه کنید.

درمان دارویی کیست مویی با آزیترومایسین

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک با طیف وسیعی به عنوان چرک خشک کن برای برطرف کردن چرک و عفونت است حتی اگر طیف آن محدود باشد. روش اثر گذاری این دارو روی باکتری های گرم مثبت، گرم منفی و برخی از باکتری های بی هوازی است. آبسه یا کیست پیلونیدال ممکن است به دلیل یکی یا همه موارد فوق ایجاد شود. با این حال، کیست های مویی باید خارج شوند، اگر آبسه باشد، برداشتن و درناژ انجام می شود. با این حال، اگر آبسه هنوز شکل نگرفته باشد، آنتی بیوتیک هایی توسط پزشک تجویز شده که آزیترومایسین را شامل می شود. پس از برداشتن یا درناژ، آنتی بیوتیک هایی که آزیترومایسین می تواند شامل آن باشد، مجدد تجویز می شوند.

تزریق فنل

یکی دیگر از روش‌های درمان کیست مویی با دارو تزریق فنل است. در این روش ماده ای ضدعفونی کننده تحت عنوان فنل به محل عارضه تزریق می شود تا بیماری را درمان نماید. فنل باید با استفاده از بی حسی موضعی تزریق شود و قبل از تزریق برای جلوگیری از آسیب به سایر بافت ها ژل پارافین استفاده می شود. این روش ممکن است همراه با برداشت موضعی کیست انجام شود. مدت زمان بهبودی پس از تزریق فنل ۴ تا ۸ هفته است.

یکی از معایب فنل احتمال التهاب شدید است. از همین روی بیمارانی که با این روش درمان می‌شوند، می‌بایست یک روز را در بیمارستان بستری شوند. تزریق داروی فنل برای رفع بیماری احتمال عود بالایی دارد.

مرهم سیاه یا پماد ایکتیول

پماد سیاه و ایکتیول هر دو داروهای سنتی هستند که به صورت موضعی برای بیماری های پوستی مختلف از جمله سینوس پیلونیدال استفاده می شوند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اثربخشی آنها برای درمان کیست مویی توسط پزشکان شناخته شده به طور کامل تأیید نشده است.

در حالی که علائم برخی از افراد ممکن است با استفاده از پماد سیاه یا ایکتیول به صورت موضعی برای سینوس پیلونیدال تسکین پیدا کنند، قبل از استفاده از این داروها ضروری است با یک متخصص باتجربه، ترجیحاً یک جراح کولورکتال یا یک متخصص در این زمینه مشورت کنید. زیرا آنها می توانند روش تشخیص مناسب را ارائه دهند، گزینه های درمانی مناسب را توصیه کنند و اطمینان حاصل کرده که وضعیت به طور موثر برای جلوگیری از عوارض مدیریت می شود.

درمان دارویی کیست مویی چقدر موثر است؟

به طور کلی می توان گفت امکان درمان کیست مویی با دارو وجود ندارد. زیرا برای درمان قطعی موضع کیست باید برداشته شود. البته استفاده از دارو ممکن است در کاهش علائم بیماری مانند کاهش درد و التهاب موثر باشد. بهترین راهکار برای برطرف کردن این عارضه استفاده از درمان‌های تهاجمی تری نظیر جراحی و لیزر است.

از آنجایی درمانهای جراحی کیست مویی همراه با مشکلات بسیاری مثل درد، خونریزی، احتمال عفونت، قطعی نبودن درمان، دوره نقاهت طولانی مدت، به جای ماندن اسکار و … است، کمتر از جراحی برای درمان استفاده می شود. بهترین روش درمان کیست مویی با لیزر است، زیرا هیچ یک از مشکلات جراحی را نداشته و درمانی قطعی محسوب می شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «درمان کیست مویی با دارو + آنتی بیوتیک و دارو گیاهی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا