راه های انتقال زگیل تناسلی

راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن و دستشویی

در حقیقت خود زگیل های تناسلی قابل انتقال نیستند. بلکه ویروس ناشی از ایجاد زگیل های تناسلی است که قابل انتقال است. به این ویروس اچ پی وی HPV یا پاپیلومای انسانی گفته میشود. دقیقا به همین دلیل است که برخی از زنان و مردان آلوده به ویروس ممکن است زگیل داشته یا نداشته باشند. زیرا ویروس اچ پی وی در بدن هر فرد به یک شکل نمایان میشود. در این مقاله تمام راه های انتقال زگیل تناسلی را بررسی میکنیم.

بیشتر بخوانید: لیزر زگیل تناسلی درمان قطعی و سریع

راه های انتقال زگیل تناسلی

عکس انواع زگیل تناسلی

بر خلاف سایر بیماری های مقاربتی که اغلب از طریق تماس با مایعات آلوده (یعنی خون یا مایع منی) منتقل می شوند، ویروس HPV می تواند تنها از طریق تماس پوستی منتقل شده و حتما از طریق خون یا مایعات بدن منتقل نمی شود. بنابراین هر کسی که تماس جنسی پوست به پوست داشته باشد در معرض خطر عفونت HPV است.

راه های انتقال زگیل تناسلی در ۲ دسته قرار میگیرند:

  1. جنسی – تناسلی 
  2. غیر جنسی (بدون تماس تناسلی)

توجه کنید که در طول رابطه جنسی، خراش و زخم های کوچک، بریدگی‌ها یا ساییدگی‌هایی که باعث ایجاد منافذ ریز در پوست شده اند، احتمال انتقال HPV را افزایش می‌ دهند.

انتقال زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی

این ویروس می تواند روی پوست نزدیک اندام های جنسی یا داخل اندام تناسلی نهفته باشد. فرد می تواند ویروس را از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل کند.

برای اینکه این نوع انتقال اتفاق بیفتد، یک بار هم کافی است که زن یا مرد تجربه رابطه مقعدی، واژینال یا دهانی داشته باشد. (حتما با داشتن رابطه پشت سرهم اتفاق نمی افتد و در یک بار تماس نیز منتقل میشود).

مواردی که باید به آنها توجه کنید:

  1. افرادی که رابطه یا مالش تناسلی نداشته باشند، اچ پی وی نمی گیرند.
  2. علت ۹۹% عفونت شدید رحم که منجر به سرطان دهانه رحم میشوند، ویروس اچ پی وی هستند.
  3. بهترین روش برای کاهش انتقال شانس ابتلا به HPV محدود کردن تعداد شرکای جنسی و داشتن رابطه با یک فرد مطمئن است.
  4. در صورتی که ویروس پاپیلوما انسانی از نوع کم خطر بوده و دختر یا پسر نیز با یک فرد مطمئن رابطه داشته باشد، طی ۸ ماه میتواند ضعیف شده و از بین برود.

news-medical.net بیان میکند؛

A person may not know they have the infection as it often shows no physical signs. They can easily pass it on to a new partner.

ممکن است فرد نداند که به عفونت مبتلا شده است زیرا اغلب علائم فیزیکی نشان نمی دهد. آنها به راحتی می توانند آن را به یک شریک جدید منتقل کنند.

انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن

انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن

این ویروس همچنین می تواند از طریق بوسیدن با دهان باز منتقل شود. برای تشخیص دقیق زائده ها حتما به دکتر زگیل تناسلی مراجعه کنید.

زگیل تناسلی از چه راهی منتقل میشود؟

زگیل ها را می توان از طریق روش های مختلف درمان کرد، اما به بیماران توصیه می شود تا زمان بهبودی کامل سیستم ایمنی از تماس جنسی خودداری کنند.

پس از این، بیمار نیز باید مراقب باشد و چند ماه پس از آن از کاندوم استفاده کند تا از انتشار هر گونه ویروس اچ پی وی باقیمانده در بدن به شریک زندگی خود جلوگیری کند.

هنگامی که فردی از طریق منتقل شدن عفونت HPV روی پا یا انگشت پا دچار زگیل می شود، می تواند عفونت را با پای برهنه خود منتقل کند.

به افراد مبتلا به زگیل توصیه می‌شود در مکان‌های عمومی با افرادی که کفش نمی‌پوشند، مانند استخر یا باشگاه ورزشی، از دمپایی یا کفش های مخصوص استفاده کنند.

اگر فرد زگیل را بچیند و دست های خود را نشویید، ویروس نیز می تواند سرایت کند. این می تواند منجر به انتقال HPV توسط آنها به اطرافیان شود.

مدت زمان انتقال زگیل تناسلی

مدت زمان انتقال زگیل تناسلی که به عنوان مدت انتقال عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) نیز شناخته می شود، بستگی به عوامل مختلفی دارد. به موارد زیر دقت کنید:

  1. مسری بودن: زگیل تناسلی زمانی بیشتر مسری است که زائده ها وجود داشته باشند. با این حال، مهم است که توجه کنید HPV بدون زائده ها هم می تواند منتقل شود، حتی زمانی که زائده های قابل مشاهده وجود نداشته باشند، زیرا ویروس روی سطح پوست زندگی میکند.
  2. از بین بردن ویروس: در بسیاری از موارد، سیستم ایمنی بدن می تواند عفونت HPV را به مرور زمان پاک کند. مدت زمان مسری بودن می تواند بر اساس واکنش ایمنی فرد و مدت زمانی که ویروس در بدن فعال میماند متفاوت باشد.
  3. فعالیت جنسی: حتما تا زمانی که زائده هایی در داخل یا بیرون اندام خود دارید، از رابطه با اشخاص خودداری کنید که ویروس به آنها منتقل نشود. استفاده از کاندوم می تواند خطر انتقال را کاهش دهد، اما این نکته را هم در نظر بگیرید که کاندوم به طور کامل و قطعی از بدن شما در مقابل ویروس محافظت نمیکند. بلکه فقط شانس انتقال را کاهش میدهد.
  4. درمان: انتخاب روش درمان با تایید پزشک برای زگیل تناسلی باعث کم شدن علائم و درمان موفق قطعی به مرور زمان میشود. راه های درمانی اغلب شامل داروهای موضعی، کرایوتراپی یا سایر روش ها مانند لیزر زگیل تناسلی یا جراحی است.

4 دیدگاه دربارهٔ «راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق بوسیدن و دستشویی»

  1. سلام خسته نباشید
    بنده ۱۴ سالمه و تاحالا رابطه جنسی هم نداشته ام
    پس چرا زگیل زده است؟

  2. بالای دوطرف لبم قسمت داخلیش دونه های ریز سفید زده هیچ دردوسوزش و خارشی نداره ایا ویروسhpv هست یاخیر؟

  3. سلام دخترم ۱۱ سال سن داره روصورتش خالهای برجسته زده دکتر گفته زگیل هستن قرص لوامیزول داده هنوزاستفاده نکرده به نظرشما بهش بدم بخوره.

    1. سلام، اگر این تشخیص متخصص بوده بله حتما باید استفاده کنید. سلامت کودک شما اولویته و به نظرم داخل سایت ها دنبال جواب نباشید! باید حضوری به چند متخصص مراجعه کنید که معاینه انجام بشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا