پیشگیری از کیست مویی

پیشگیری از کیست مویی با ۵ روش ساده در خانه

کیست مویی یکی از انواع شایع بیماری های مقعدی است که حاصل برگشت مو به داخل پوست و ایجاد کیسه ای حاوی مو بر روی سطح پوست است. این کیست همراه با درد فراوان و اغلب عفونت است و تنها راه درمان قطعی آن جراحی کیست مویی و یا انجام روش ساده تر و بهتر، لیزر کیست مویی است.

اما راه‌ کارهایی برای پیشگیری از کیست مویی وجود دارد، بنابراین اهمیت این موضوع در رابطه با افرادی که قبلا دچار این عارضه شده اند، شدت می‌یابد. از همین روی قصد داریم شما را با راهکارهایی آشنا نماییم تا از بروز این بیماری و یا عود مجدد آن پیشگیری کنید.

⬅️ حتما بخوانید: درمان کیست مویی با لیزر [قطعی و سرپایی بدون درد]

در صورت مشاهده تشکیل کیست مویی، مراجعه به پزشک جراح متخصص پوست ضروری بوده و پیشنهاد میشود زیر نظر دکتر متخصص کیست مویی اقدام به درمان و جلوگیری از تشکیل کیست‌ های جدید نمایید تا دچار پرداخت هزینه درمان کیست مویی نباشید.

روشهای پیشگیری از کیست مویی

پیشگیری از کیست مویی شامل انجام مراقبت های پوستی مناسب و نگهداری بهداشتی پوست می باشد. برخی از روش های پیشگیری شامل شستشوی منظم پوست با آب و صابون و استفاده از محصولات شستشوی پوست مرطوب کننده و ضد عفونی کننده میشوند. در ادامه به طور کامل راه های جلوگیری از ابتلا به کیست مویی را شرح دادیم:

اصلاح موهای زائد

یکی از عمده دلایل ایجاد این عارضه عدم اصلاح موهای زائد به خصوص در مردان جوان با موهای پرپشت و ضخیم است. به همین ترتیب یکی از راهکار های پیشگیری از این بیماری که دکتر کیست مویی نیز آن را توصیه می کند، اصلاح موهای زائد است که از برگشت این موها به داخل پوست جلوگیری می کند. بهترین راه حذف موهای زائد کمر استفاده از لیزر موهای زائد است.

استفاده از روش‌ های اصلاح مو مانند شمع، واکس و اپیلاسیون به جای استفاده از روش‌ های اصلاح مویی با تیغ می‌ تواند از تحریک پوست و تشکیل کیست مویی جلوگیری کند.

چگونه از کیست مویی جلوگیری کنیم

فعالیت کافی

یکی از دیگر از علل این بیماری نشستن به مدت طولانی است. از همین روی این بیماری به بیماری رانندگان نیز معروف است. زیرا نشستن موجب سایش پوست شده و این امر برگشت مو به داخل پوست را به دنبال دارد. پس برای پیشگیری از کیست مویی فعالیت خود را افزایش داده و به مدت طولانی ننشینید. اگر شغل تان به گونه‌ای است که مجبورید مدت زمانی طولانی را بنشینید لازم است حداقل هر یک ساعت یکبار از جای خود بلند شده و کمی قدم بزنید.

لباس‌های مناسب

لباس مناسب برای پیشگیری از این بیماری به خصوص در افرادی که سابقه ابتلا به کیست مویی را دارند بسیار اهمیت دارد. لباس مناسب برای پیشگیری از این عارضه باید گشاد بوده و از جنس الیاف طبیعی باشد. در نظر داشته باشید استفاده مداوم از لباس های خیلی تنگ به خصوص با الیاف غیر طبیعی، موجب سایش پوست با لباس ها شده و نتیجه ای ناخوشایند را به همراه دارد، همچنین استفاده از لباس های با الیاف غیر طبیعی به خصوص در تابستان‌ها که بدن به شدت عرق می کند زمینه بروز این بیماری را فراهم می کند.

رعایت بهداشت

رعایت بهداشت از اصول اولیه برای پیشگیری از بیماری‌ها به شمار می رود، به همین ترتیب برای پیشگیری از بیماری کیست مویی رعایت بهداشت و شستشوی روزانه ناحیه دنبالچه با صابون توصیه می‌شود. البته توجه داشته باشید که لازم است بعد از شستشو ناحیه را با حوله نرم و پاکیزه خشک نمایید.

شستشوی منظم پوست و استفاده از محصولات ضد باکتریایی می‌تواند از رشد باکتری‌ ها و التهاب پوست جلوگیری کرده که میتواند منجر به جلوگیری از تشکیل کیست مویی شود.

کاهش وزن

شاید باور نکنید اما آمارها نشان داده مبتلایان به بیماری چاقی به شدت در معرض ابتلا به انواع بیماری از جمله سینوس پیلونیدال قرار دارند، زیرا چاقی موجب سایش پوست دنبالچه شده و این امر بدیهی است که این عارضه ایجاد شود. پس به همه افراد به خصوص افرادی که تجربه چنین بیماری را داشته اند، کاهش وزن توصیه می شود.

دلایل برگشت مو به داخل کمر

کیست مویی اغلب به دلیل جمع شدن موهای سطح پوست، تحریک موهای زائد و یا انسداد مجاری غده‌ای موهای پوست ایجاد می‌شود. عواملی مانند انجام روش‌ های اصلاح مو نامناسب، پوست چرب، عفونت‌ های باکتریایی یا قارچی، تغذیه نامناسب و هورمون‌ های زیاد میتوانند در علت آن نقش داشته باشند.

8 دیدگاه دربارهٔ «پیشگیری از کیست مویی با ۵ روش ساده در خانه»

  1. دکتر من کارمند بانکم و بیشتر وقتمو در روز میشینم چند روزه حس میکنم بالای باسنم برجسته و قرمزه احتمال کیست مویی هست؟

  2. سلام. من دیروز به شکل یک دفعه ای دچار این مشکل شدم. صبح از خواب بیدار شدم متوجه ترشحاتی روی لباس زیر و حتی شلوارم شدم. دو بار دچار ترشح شدم. لطفاً راهنمایی کنید تا زودتر رسیدگی کنم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا