عوارض کیست مویی

عوارض عمل نکردن کیست مویی چیست؟ (اگر درمان نشود)

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال بیماری عفونی ناحیه مقعد است. که نیاز به رسیدگی و درمان فوری دارد. در غیر این صورت پیشرفت نموده و ممکن است، عوارض جانبی بسیاری را به دنبال داشته باشد. این عارضه سبب به وجود آمدن سینوس حاوی مو در بالای کمر می گردد. در اثر برگشت مو به داخل پوست روی میدهد و به شکل چندین حفره بر روی پوست ظاهر می شود. این بیماری اغلب مردان جوان و پر مو و افراد کم تحرک را درگیر می کند. عوارض عمل نکردن کیست مویی و ترکیدن آن میتواند خطرات بسیاری برای بیمار داشته باشد.

زمانی که متوجه شدید به سینوس پیلونیدال دچار شدید، باید سریعا به یک دکتر کیست مویی یا متخصص کلورکتال مراجعه کنید.

⬅️ همچنین بخوانید: درمان کیست مویی بدون جراحی در تهران

عکس کیست مویی

اگر کیست مویی درمان نشود خود به خود خوب میشود؟

خیر. این عارضه احتمال عفونی شدن و مشکلات بعد از آن را داشته و می تواند نواحی اطراف را نیز تحت تاثیر قرار دهد. کیست مویی با استفاده از روشهای درمان خانگی کیست مویی و دارویی قابل درمان نیست. تنها می بایست با درمان های پزشکی و تهاجمی رفع شود.

البته استفاده از درمان های خانگی به رفع علائم بیماری از جمله عفونت ایجاد شده کمک خواهد نمود. جراحی کیست مویی و یا درمان کیست مویی با لیزر از روش‌های درمان قطعی این بیماری است.

اما بهترین راهکار استفاده از اشعه مادون قرمز و یا لیزر است که می تواند بدون درد و یا خونریزی بیماری شما را درمان نماید. در ضمن استفاده از لیزر موجب می شود نیازی به بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوره نقاهت و نیز تحمل عوارض عمل کیست مویی نداشته باشید.

عوارض درمان نکردن کیست مویی

ترکاندن کیست مویی در خانه

بسیاری از افراد به دلایلی مثل ترس و خجالت از درمان کیست مویی سرباز می زنند و آن را به تاخیر می اندازند. این افراد خود باعث می‌شوند بیماریشان گسترش پیدا کرده و فرآیند درمان با مشکل مواجه شود. این عارضه در صورت عدم درمان می تواند باعث به وجود آمدن عوارضی کوتاه مدت و بلند مدت شود.

بسیاری از عوارض کیست مویی غیر قابل تحمل بوده و حتی ممکن است، زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از عوارضی که در صورت عدم درمان کیست مویی ایجاد می‌شود، به این شرح است:

  • ممکن است عفونت گسترش پیدا کرده  و سایر نقاط بدن در این ناحیه را تحت تاثیر قرار دهد و موجب تخریب بافت های بدن شود.
  • در صورت تداوم بیماری کیست مویی گسترش پیدا میکند. در نتیجه بزرگتر شده و به طبع علائم آن مانند درد، عفونت و التهاب شدت می یابد.
  • آبسه های عفونی و دردناک
  • تخریب بیشتر بافت های بدن که ممکن است غیر قابل جبران باشد.
  • التهاب و تورم  پوست در نواحی اطراف بیماری
  • سرطان پوست مهلک و گاها بدخیم

مهم ترین عارضه ای که در صورت عدم درمان کیست مویی ایجاد می شود، ابتلا به نوعی سرطان پوست بدخیم و مهلک است. در این بیماری خطرناک سلول‌های پوست از ناحیه سینوس شروع به تغییر کرده و سرطانی می‌شوند. به مرور به سایر بافت های بدن گسترش می‌یابد و حتی ممکن است سایر نواحی بدن را دچار سرطان نماید.

کیست مویی در ظاهر تنها یک عفونت ساده بوده اما درمان نکردن کیست مویی موجب بروز عوارض مختلفی می‌شود.

در نهایت عفونت تبدیل به سرطان شده و مشکلات بسیار و حتی مرگ را در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: هزینه لیزر کیست مویی چقدر است؟

آیا عمل نکردن کیست مویی باعث سرطان میشود؟

بله، در برخی موارد، عدم درمان کیست مویی می تواند منجر به سرطان پوست شود.

اگر کیست مویی در موقعیت های حساس دیگری بجز کمر؛ مانند صورت، گردن، تنه و دست ها قرار داشته باشد و به مدت طولانی درمان نشود، ممکن است باعث تغییرات سلولی در پوست شود. که می تواند به سرطان پوست منجر شود. همچنین، در صورت عدم درمان عفونت کیست مویی، ممکن است عفونت به سایر مناطق بدن شما منتقل شده و باعث ایجاد عفونت های بیشتر شود.

بنابراین، بهتر است در صورت تشخیص کیست مویی، به پزشک خود مراجعه کنید. دستورات درمانی را به دقت دنبال کنید تا جلوگیری از بروز عفونت های جدید و سایر مشکلات پوستی ناشی از کیست مویی داشته باشید.

همچنین، با رعایت بهداشت مناسب پوست و موی خود، می توانید از بروز کیست مویی و سایر مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

ترکیدن کیست مویی خطرناک است یا خیر؟

هنگامی که سینوس پیلونیدال می ترکد، می تواند دردناک باشد. ممکن است منجر به علائمی مانند تخلیه مایع بدبو، تورم، قرمزی و گاهی تب شود. تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه برای جلوگیری از عفونت و بهبودی بسیار مهم است.

اگر سینوس پیلونیدال ترکید، توصیه می شود از یک متخصص جراح عمومی یا یک متخصص کیست مویی پوست به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. آنها می توانند وضعیت را ارزیابی کنند.

درمان مناسب را ارائه دهند و ممکن است زهکشی، آنتی بیوتیک یا سایر مداخلات را برای کمک به بهبود مناسب ناحیه توصیه کنند.

در برخی موارد، مداخله جراحی ممکن است برای درمان سینوس پیلونیدال که مدام عود می کند ضروری باشد. برای مدیریت موثر علائم کیست مویی و جلوگیری از عوارض، پیروی از توصیه های دکتر متخصص و برنامه درمانی ضروری است.

بهترین درمان کیست مویی چیست؟

topdoctors.co.uk بیان میکند؛ Infected pilonidal sinuses, on the other hand, typically need to be treated with surgery. یعنی کیست های مویی عفونی باید با روش لیزر یا عمل جراحی درمان شوند.

برش دادن و زهکشی از داخل اولین مرحله است که به روشهای مختلف انجام میشود:

  1. برداشتن گسترده (عمل باز کیست مویی)
  2. عمل بسته کیست مویی (زخم بخیه زده میشود)
  3. لیزر کیست مویی (برداشتن توده با اشعه لیزر)
  4. تزریق چسب فیبرین Fibrin Glue
  5. درمان آندوسکوپی سینوس پیلونیدال (EPSIT)

7 دیدگاه دربارهٔ «عوارض عمل نکردن کیست مویی چیست؟ (اگر درمان نشود)»

  1. سلام
    بله احتمال داره دیواره مقعدتون دچار آسیب شده باشه اما برای بررسی علت دقیق خونریزی باید معاینه انجام بشه
    اگر رنگ خون روشن باشه احتمالا از ناحیه رکتوم و مقعد دچار خونریزی مقعد هستین که باید برای تعیین وقت معاینه و بررسی مشکل با کلینیک تماس بگیرید

    1. سلام کیست مویی عموما بدخیم نیست ولی اگر برای درمان آن اقدام نکنید میتواند همین عوارض خطرناک ذکر شده را به دنبال داشته باشد.

  2. دوستان یچیزی بگم بهتون اینکه من کیست مویی داشتمو هی گفتم خودش خوب مبشه و نرفتم درمان کنم یهو به خودم اومدم دیدم اندازه ۱۲ سانتی متر رشد کرده و باید دیگه جراحی میکردم چون داشت ستون فقراتمو درگیر میکرد حتما برید درمان کنید نذارید بمونه

  3. سلام وقت به خیر تقریبا دو ماه هست عمل کیست مویی به روش بسته انجام دادم و چند روزی هست که پایین کمرم احساس درد و فشار کمی دارم زیاد هم نمیشینم و دانشجو هستم و خوابیده درس میخونم آیا می‌تونه نشونه عود کیست باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز زمانی که محل عمل شده تحریک بشه یا به طور کامل زخم ترمیم نشده باشد، پیش اومدن این موارد طبیعی است. برای تشخیص و تعیین نوبت حضوری مراجعه کنید: ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا