کرون در کودکان

علائم اولیه کرون در کودکان چیست؟ علت و درمان التهاب روده کودکان

یکی از انواع بیماری‌های مزمن، بیماری کرون است. این بیماری موجب ملتهب و زخمی شدن روده می شود.  این عارضه نوع دیگری از بیماری های التهابی روده (IBD) است. نوع دیگر این بیماری التهابی کولیت اولسراتیو نام دارد.

این بیماری معمولاً بر قسمت تحتانی روده کوچک، که به ایلئوم معروف است، تأثیر می‌گذارد. با این حال ممکن است بیماری بر هر قسمت از روده بزرگ، کوچک، معده یا مری تاثیر بگذارد. حتی احتمال بروز نشانه های بیماری در دهان نیز وجود دارد. 

بروز این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما معمولاً بین افرادی با سنین ۱۵ تا ۳۰ سال شایع است. کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری کرون با چالش های مختلفی روبرو هستند. این عارضه در کودکان می‌تواند رشد را کند کرده، استخوان ها را تضعیف کند و یا بلوغ را به تاخیر بیاندازد.

تاثیر بیماری کرون بر روده 

این عارضه در کودکان می تواند عملکرد طبیعی روده را از چند طریق مختل کند. بافت روده ممکن است، دچار مشکلاتی از این دست شود:

  • تورم ، افزایش ضخامت و یا ایجاد بافت اسکار که منجر به انسداد روده می شود.
  • ایجاد زخم در لایه های عمیق دیواره روده 
  • کاهش توانایی جذب مواد مغذی از غذاهای هضم شده (سوء جذب) به ویژه در ایلئوم که ویتامین B12 و اسیدهای صفراوی را جذب می کنند.
  • ایجاد فیستول یا مسیری غیر طبیعی از یک قسمت از روده به قسمت دیگر یا از روده به بافت های اطراف آن

علائم بیماری کرون در کودکان و نوجوانان

علائم کرون در کودکان

علائم این بیماری در کودکان به موضع درگیر با بیماری بستگی دارد. از آنجایی که این بیماری در روده رخ می دهد، اغلب علائم گوارشی ایجاد می کند. به علاوه این علائم به شدت بیماری نیز بستگی دارند. بطور کلی علائم می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • اسهال مزمن با یا بدون خون در مدفوع
  • خونریزی از رکتوم
  • کاهش وزن
  • تب
  • حساسیت شکم
  • احساس توده یا پر بودن مقعد
  • خستگی

کودکان و نوجوانان مبتلا به کرون دوره هایی از علائم شدید دارند که به دنبال آن دوره هایی بدون علائم وجود دارد. که دوره بدون علائم بهبودی نامیده می شود و می تواند هفته ها یا سالها ادامه یابد.

 داروهای ضد التهابی یا تغییر رژیم غذایی ممکن است به بهبودی کمک کند، اما هیچ راهی برای دانستن اینکه چه موقع بهبودی رخ می دهد یا چه زمانی علائم برمی گردد، وجود ندارد.

بسته به عوارض مربوط به بیماری، علائم دیگری نیز ایجاد می شود. به عنوان مثال، فرد مبتلا به فیستول ممکن است علائمی مثل درد و ترشح در اطراف روده داشته باشد. سایر عوارض ناشی از بیماری کرون عبارتند از:

  • آرتروز
  • سنگ کلیه
  • التهاب (تورم) چشم و دهان
  • بیماری کبد
  • بثورات پوستی یا زخم
  • کم خونی

علت التهاب روده در کودکان چیست؟

علت این بیماری در کودکان مشخص نیست. این احتمال وجود دارد که کرون یک بیماری ارثی باشد که در اثر پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش ایجاد می شود. احتمال بروز کرون در کودکانی که خویشاوندی با این بیماری دارند، بسیار زیاد است.

التهاب روده در کودکان می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله:

  1. عفونت: عفونت های باکتریایی، ویروسی یا انگلی می توانند منجر به التهاب در روده ها شوند.
  2. آلرژی یا حساسیت غذایی: برخی از غذاها می توانند پاسخ ایمنی را در روده ها تحریک کنند و منجر به التهاب شوند.
  3. بیماری التهابی روده (IBD): شرایطی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می تواند باعث التهاب مزمن در روده شود.
  4. بیماری سلیاک: یک اختلال خود ایمنی ناشی از مصرف گلوتن می تواند منجر به التهاب در روده شود.
  5. سندرم روده تحریک پذیر (IBS): اگرچه IBS با التهاب مشخص نمی شود، می تواند علائم التهاب روده را در کودکان ایجاد کند.
  6. داروها: برخی داروها، مانند آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، می توانند روده ها را تحریک کرده و باعث التهاب شوند.
  7. سایر بیماری‌های زمینه‌ای: شرایطی مانند فیبروز کیستیک، ازوفاژیت ائوزینوفیلیک، یا اختلالات خود ایمنی نیز می‌توانند منجر به التهاب روده در کودکان شوند.

تشخیص بیماری کرون در کودکان

پزشک تاریخچه پزشکی و خانوادگی کودک را بررسی خواهد کرد. آزمایش های مختلفی از جمله موارد زیر برای تشخیص این عارضه استفاده می‌شود.

  • کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی: پزشک در طی این روش، یک لوله انعطاف پذیر و دارای نور و دوربین که کولونوسکوپ نامیده می شود، را به رکتوم وارد می کند. تا قسمت داخلی روده بزرگ را مشاهده نماید. کولونوسکوپی بخش بیشتری از روده بزرگ را نسبت به سیگموئیدوسکوپی نشان می دهد. ممکن است در طی آزمایش نمونه ای از بافت یا بیوپسی برای بررسی بیشتر دریافت شود.
  • آزمایش خون: برای تشخیص بیماری از طریق آزمایش خون پزشک به دنبال علائم کم خونی یا افزایش تعداد گلبولهای سفید خون خواهد بود. افزایش تعداد گلبولهای سفید خون نشان دهنده التهاب یا عفونت در قسمتی از بدن است. 
  • عکس برداری اشعه ایکس باریم: در این روش از اشعه X برای معاینه روده فوقانی یا تحتانی استفاده می شود. باریم پوشش روده کوچک و روده بزرگ را پوشانده و بر روی اشعه X سفید رنگ به نظر می رسد و پزشک اجازه می دهد تا هرگونه ناهنجاری را بررسی کند. 

درمان بیماری کرون در کودکان  

درمان بیماری کرون به شدت و موضع درگیر با بیماری بستگی دارد. این بیماری گاهی اوقات می تواند به خودی خود بهبود یابد. بنابراین همیشه نمی توان درمان خاصی را برای آن تعیین کرد. هنگامی که این بیماری فعال است، درمان با هدف کنترل التهاب، اصلاح نواقص تغذیه ای و تسکین علائم مانند درد، اسهال و تب انجام می شود.

داروها اولین قدم برای درمان این بیماری در کودکان و نوجوانان هستند. برخی از این داروها شامل ضد التهاب ها، آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (از جمله کورتیکواستروئیدها) هستند.

از داروهای موسوم به بیولوژیک برای درمان این بیماری استفاده می شود. این داروها از پروتئین های موجود در سیستم ایمنی بدن انسان تهیه می شوند. پروتئین ها از نظر ژنتیکی اصلاح شده و پردازش می شوند. داروهای بیولوژیک ها به صورت تزریقی کاربرد دارند و به گونه ای طراحی شده اند تا بتوانند به درمان التهاب که مشخصه بارز بیماری کرون است، کمک کنند.

همچنین ممکن است به برخی از بیماران مصرف مکمل ها تجویز شود. برخی از مطالعات نشان داده اصلاح رژیم غذایی شامل جایگزینی رژیم غذایی مایع می تواند به درمان بیماری کمک نماید.

در صورتی که داروها نتوانند این عارضه در کودکان را تحت کنترل قرار دهند، انجام جراحی و برداشت بخشی از بافت روده توصیه می شود. در طی جراحی معمولاً موضع ملتهب و نواحی اطراف آن برداشته می شود.

 شیوه زندگی سالم در مدیریت بیماری کرون تاثیر گذار است. کودکان و نوجوانان باید مرتباً ورزش کنند و رژیم غذایی سالمی داشته باشند. در صورت درمان و مدیریت صحیح بیماری، افراد مبتلا قادر به زندگی سالم و فعال هستند، و بیشتر کودکان مبتلا به کرون می توانند در مدرسه شرکت کنند و در فعالیت های ورزشی و روزانه  مشکلی ندارند.

4 دیدگاه دربارهٔ «علائم اولیه کرون در کودکان چیست؟ علت و درمان التهاب روده کودکان»

  1. دکتر پسر من ۴ سالشه و خیلی دیر به دیر دستشویی میره چطوری تشخیص بدیم که انسداد روده داره یا نه؟

    1. سلام اگر کودکتون انسداد روده داشته باشه نمیتونه دفع کنه. برای تشخیص دقیق مشکلش حتما به متخصص آنورکتال مراجعه کرده و کلونوسکوپی انجام بدید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا