درمان فیستول مقعد با دارو

آیا درمان فیستول مقعد با دارو امکان پذیر است؟

بیماری های نشیمنگاهی یا مقعدی به یکی از شایع ترین بیماری ها در عصر حاضر تبدیل شده اند که با رشد فزاینده ای هم در حال گسترش هستند. این بیماری ها گروه سنی مشخصی را نمی شناسند و به سراغ همه می روند. بیشتر مردم شناخت درستی از انواع مختلف بیماری های مقدی ندارند و از آنجایی که اکثر این بیماری ها نشانه ها و علائم مشترک و مشابهی با یکدیگر دارند تشخیص سخت تر می‌شود. یکی از شایع ترین این بیماری ها، فیستول مقعدی بوده و یکی از روشهای کاهش علائم آن، درمان فیستول با دارو و پماد است.

در یک تعریف ساده برای این بیماری باید بگوییم که فیستول مقعدی در اثر ایجاد آبسه مقعدی و عفونت ناشی از مسدود شدن غدد کانال مقعد به وجود می آید. این عفونت می تواند از طریق کانالی باریک به سطح پوست برسد و در اطراف مقعد یک یا چندین سوراخ پوستی ایجاد کند که با خروج چرک و ترشحات عفونی و درد همراه است. از آنجا که عمل جراحی فیستول برای برخی از بیماران ترسناک بوده، سعی می کنند آن را با دارو در خانه درمان کنند.

بسیاری از افراد فکر می کنند که این عارضه التهابی جزئی است که به خودی خود درمان می گردد و کلا از مراجعه به پزشک و معاینه ی مقعد خود واهمه دارند.

طبیعی است اما باید در نظر داشت که این کار فقط باعث گسترش عفونت می شود و درمان بیماری را سخت تر می کند. فیستول یک بیماری عفونی پیش رونده است که نیاز به درمان و رسیدگی های پزشکی دارد و نمی‌توان آن را به حال خود رها ساخت.

سوالی که در این میان برای بسیاری از افراد به وجود می آید این است که امکان درمان فیستول با دارو وجود دارد یا نه؟

همچنین بخوانید: درمان فیستول با لیزر

درمان فیستول مقعد با دارو

نمایی کلی از این بیماری را برای شما شرح دادیم و متوجه شدید که فیستول مقعدی با آسیب های بافتی اطراف مقعد همراه است. علم پزشکی در تلاش است تا برای درمان انواع بیماری ها روش های ایمن تر و کم عارضه تری کشف کند که جایگزین عمل جراحی شود. مانند داروها. اما در حال حاضر برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله درمان فیستول مقعد روشی که بتواند به اندازه ی عمل جراحی برای درمان آن اثربخش باشد به وجود نیامده است و دارویی که به درمان قطعی و نهایی این عارضه کمک کند فعلا وجود ندارد.

تنها دارویی که می‌تواند در چنین شرایطی به کاهش عفونت و التهاب بیماری شما کمک کند و آن را کنترل کند، آنتی بیوتیک ها هستند که از گسترش عفونت ناشی از فیستول جلوگیری می‌کنند و در نتیجه تورم و التهاب ناشی از آن را کاهش می دهند. مسکن ها هم دسته ای دیگر از داروها هستند که به کاهش درد شما کمک زیادی خواهند کرد.

بهترین پماد برای فیستول

مصرف مرتب آنتی بیوتیک ها یک مزیت دیگر هم دارد. مشخص شده است افرادی که قبل از عمل جراحی فیستول مقعدی خود از آنتی بیوتیک ها استفاده کرده اند به دلیل کاهش و کنترل عفونت، نتایج بهتر و موفقیت آمیزتری طی عمل جراحی فیستول برای آنها مشاهده شده است. اما درمان فیستول مقعد با دارو به تنهایی امکانپذیر نیست.

بیشتر بخوانید: بهترین جراح فیستول

در صورتی که از انجام عمل جراحی به هر دلیلی می ترسید یا نگرانی دارید می توانید روش مطمئن و کم خطر لیزر درمانی فیستول مقعدی را برای درمان انتخاب کنید که با مزایای زیر همراه است:

  • بدون درد و خونریزی
  • بدون نیاز به بستری
  • بدون نیاز به بیهوشی عمومی
  • با هزینه ی مناسب تر
  • بدون عوارضی مانند بی اختیاری در دفع مدفوع

بهترین داروی فیستول چیست؟

درمان فیستول بستگی به نوع و شدت آن دارد. در صورتی که فیستول ساده و بدون عفونت باشد، ممکن است با استفاده از داروهای ضد التهاب و ضد درد مانند آسپرین، ایبوپروفن، پاراستامول و یا کرم های ضد التهاب موضعی مانند هیدروکلرید کورتیزون درمان شود.

اما در صورتی که فیستول عفونی باشد، باید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد تا باکتری‌ های عفونی را از بین ببرد. همچنین، برخی داروهای خاص مانند داروهای تسکین دهنده و داروهای ضد اسپاسم نیز ممکن است در درمان فیستول مؤثر باشند.

به هر حال، بهترین راه برای درمان فیستول، مراجعه به پزشک است. پزشک می‌تواند با انجام بررسی‌های لازم، تشخیص دقیقی از نوع فیستول شما بگیرد و درمان مناسب را تجویز کند. در برخی موارد، جراحی نیز ممکن است لازم باشد تا فیستول به طور کامل درمان شود.

پماد برای فیستول

بستگی به نوع و شدت فیستول دارایی، پماد مورد استفاده ممکن است متفاوت باشد. در برخی موارد، پماد‌های ضد التهاب مانند هیدروکلرید کورتیزون میتواند برای کاهش التهاب و درد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، پماد‌های حاوی آنتی‌بیوتیک‌ ها نیز ممکن است برای درمان فیستول عفونی مورد استفاده قرار گیرند.

اما به طور کلی استفاده از پمادهای ضدالتهابی یا هرگونه قرص، موقتا علائم فیستول را کاهش داده و تا زمانی که عفونت تخلیه نشود، همیشه احتمال عود فیستول و برگشتن آن به حالت قبل از استفاده دارویی وجود دارد.

7 دیدگاه دربارهٔ «آیا درمان فیستول مقعد با دارو امکان پذیر است؟»

  1. من دارم ۳ ماهه پماد استفاده میکنم برای فیستولم ولی فک میکنم تغییر نکرده شما چی پیشنهاد میکنید؟

    1. سلام درمان فیستول با دارو به هیچ عنوان امکان پذیر نیست باید لیزر کنید یا جراحی. تعیین نوبت و مشاوره ۰۲۱۸۸۸۷۱۰۷۸

    1. سلام، فیستول خود به خود و با مصرف دارو خوب نمیشود و برای درمان قطعی حتما باید لیزر یا جراحی انجام شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا