تاثیر تغذیه در درمان فیستول

بعد از عمل فیستول چه بخوریم؟ غذاهای مفید و مضر برای فیستول

بعد از عمل فیستول چه بخوریم؟ ممکن است یکی از سوالات بیمارانی باشد که برای درمان این بیماری اقدام کرده اند. فیستول مقعدی که در بخش انتهایی راست روده و رکتوم بوجود می آید، یک مجرای غیر عادی میان پوست دیواره مقعد و راست روده است که باعث ایجاد ناراحتی زیادی برای بیمار می شود. این عارضه با تغییر در رژیم غذایی قابل درمان نیست، اما می توان التهابات و علائم ناشی از بیماری را با رژیم غذایی کنترل نمود. توجه کنید که قبل از استفاده از هر نوع مواد غذایی با جراح فیستول خود مشورت کرده و بعد از آن روند درمان فیستول خود شروع کنید.

همچنین بخوانید: لیزر فیستول در تهران

می دانیم که مشکلات گوارشی، یکی از عواملی است که بصورت مستقیم در بروز بیماریهای نشیمنگاهی تاثیرگذار می باشد. بنابراین باید نقش تغذیه را در مراحل پیشرفت و درمان اینگونه بیماری ها جدی گرفت. البته تغذیه به تنهایی در بروز یا درمان این مشکلات موثر نیست و تنها به عنوان یکی از عوامل موثر به شمار می رود. رعایت نکات زیر برای بهبود و درمان سریع تر بیماری فیستول موثر خواهد بود:

رژیم غذایی برای درمان فیستول

غذاهای مضر و مفید فیستول
  • مصرف فیبر: فیبر یکی از مواد گیاهی مغذی و یکی از عناصر حیاتی برای سلامتی بدن است. مصرف غذاهای دارای فیبر باعث جذب مقدار زیادی از آب روده، هضم راحت تر غذا و بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و بدن را در شرایط بهتری برای مقابله با بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. بنابراین حتما میزان کافی فیبر را در رژیم غذایی تان قرار دهید.
  • مصرف آب کافی: مهم ترین عنصر تشکیل دهنده بدن آب است و مصرف آن نقش مهمی در سلامتی بدن دارد. یکی از فواید آب، بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان یبوست است. نوشیدن آب کافی در نرم تر شدن مدفوع و جلوگیری از ایجاد فشار در ناحیه مقعد موثر است و مانع از آسیب به فیستول خواهد شد. برای رفع علائم این بیماری روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • پرهیز از مصرف کافئین: کافئین باعث از دست رفتن آب بدن می شود که این کم آبی برای افراد مبتلا به فیستول خطرناک است.  بنابراین اگر از مبتلایان به بیماری فیستول هستید حتی الامکان از مصرف نوشیدنی های کافئین دار شامل چای و قهوه دوری کنید.

بیشتر بخوانید: فیستول چیست؟

  • روغن زیتون: یکی از خوراکی هایی که باید در رژیم غذایی خود قرار دهید، روغن زیتون است. چربی های سالم موجود در این روغن به بهبود عملکرد سیستم گوارش و در نتیجه درمان بیماری شما کمک می کند.
  • عسل: از مهم ترین خواص عسل می توان به خاصیت ضد التهابی و کمک به ترمیم انواع زخم ها و همچنین پاکسازی بدن اشاره کرد. برای ترمیم زخم های فیستول می توانید هر روز مقداری عسل را در آب حل کرده و میل کنید.
  • پیاز و سیر: این دو خوراکی از آنتی بیوتیک های ارگانیک و مفیدی هستند که به کاهش عفونت و التهاب فیستول کمک می کنند.
  • زنجبیل: یکی از خوراکی های موثر در بهبود سلامت گوارش است که به درمان یبوست و کاهش درد و سفتی عضلات مقعد کمک می کند. همچنین زنجبیل میتواند با افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن به بهبود سریعتر فیستول کمک کمک کند.
  • بادام: برای ترمیم بافت های آسیب دیده اطراف فیستول و بهبود زخم آن، استفاده از بادام و بادام هندی که حاوی ماده روی هستند پیشنهاد می شود.
  • حبوبات و لبنیات: این مواد غذایی حاوی املاح و ویتامین های معدنی مفیدی هستند که می توانند به بهبود شرایط ایمنی و روند درمان شما کمک کنند.
  • پرهیز از غذاهای تند: مصرف غذاهای تند و با طبع گرم، سبب افزایش علائم فیستول از قبیل درد و خونریزی می شوند و بیماری را پیچیده تر می کنند.
  • کاهش حجم غذا: اگر حجم هر وعده غذایی خود را کاهش دهید و در مقابل تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید، فشار کمتری به روده و مقعد وارد می شود که تاثیر خوبی در درمان بیماری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: عمل جراحی فیستول چگونه انجام میشود؟

چه غذاهایی برای فیستول مضر است؟

غذاهای سنگین و چرب میتوانند باعث افزایش درد و التهاب محل فیستول مقعدی شوند. برخی از غذاهای مضر برای فیستول مقعدی عبارتند از:

  1. غذاهای حاوی چربی اشباع شده: مصرف زیاد چربی اشباع شده، مانند گوشت قرمز، ماست، بیسکویت و غذاهای پخته شده در روغن زیاد، میتوانند باعث تحریک فیستول مقعدی شود.
  2. غذاهای حاوی قند: مصرف زیاد قند میتواند باعث تحریک فیستول مقعدی شده و باعث افزایش درد و التهاب محل فیستول مقعدی شود.
  3. غذاهای حاوی اسیدهای چرب: مصرف زیاد اسیدهای چرب، مانند روغن های گیاهی، می‌تواند باعث تحریک فیستول مقعدی شود و باعث افزایش درد و التهاب محل فیستول مقعدی شود.
  4. غذاهای حاوی فلفل زیاد: مصرف زیاد فلفل و چاشنی ها، مانند فلفل قرمز و زیره، میتواند باعث تحریک فیستول شود.
  5. غذاهای حاوی گلوتن: برخی از افراد با حساسیت به گلوتن ممکن است به علائم فیستول مقعدی دچار شوند، بنابراین مصرف غذاهای حاوی گلوتن، مانند گندم و جو، باید محدود شود.

به طور کلی، تغذیه سالم و متعادل با مصرف غذاهای پرخوراک، مانند سبزیجات، میوه ها، ماهی و غلات کامل، میتواند به بهبود علائم فیستول مقعدی کمک کند. همچنین، مصرف آب کافی و جلوگیری از چربی های اضافی و قند، می‌تواند به بهبود علائم کمک کند. در هر صورت، قبل از تغییر در رژیم غذایی خود، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: هزینه درمان فیستول با لیزر و جراحی

4 دیدگاه دربارهٔ «بعد از عمل فیستول چه بخوریم؟ غذاهای مفید و مضر برای فیستول»

  1. سلام دکتر ببخشید میتونیم بعد عمل فیستول سیرابی بخوریم؟ یبوست نمیاره؟ چون من عادت دارم هر روز سیرابی بخورم

  2. بعد عمل فیستول چیکار کنیم من ۲ روزه جراحی کردم و دکترم هیچ رژیم غذایی بهم نداد ینی مشکلی نداره همه چی بخورم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا