تبخال تناسلی

عکس تبخال تناسلی زنان و مردان + درمان و تشخیص

تبخال تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های آمیزشی است که در اثر نوع ۲ ویروس هرپس سیمپلکس به وجود می آید. نوع ۱ این ویروس عامل اصلی تبخال های دهانی است اما نوع ۲ فقط مختص بزرگسالان بوده و فقط از طریق برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده منتقل می شود و تبخال هایی را در اطراف نواحی تناسلی فرد ایجاد می کند.

تبخال به شکل زخم ها و تاول هایی کوچک، دردناک و آبدار در اطراف اندام های تناسلی ظاهر می شود که پس از مدتی خشک شده و رو به بهبودی می روند. مطالعات نشان داده است که چیزی در حدود ۱۶ درصد از افراد بین ۱۴ تا ۴۹ سال به عفونت HSV یا همان تبخال تناسلی مبتلا هستند.

در اغلب موارد ممکن است بیماران این تاول های آبکی و ویروسی را با زگیل تناسلی اشتباه بگیرند. برای تشخیص این دو بیماری از یکدیگر لازم است بدانید که زگیل ها حالت گوشتی داشته در حالی که تبخال ها آبکی هستند. همچنین درمان زگیل تناسلی با درمان تاول ها متفاوت است.

تبخال تناسلی زنان

زنان نسبت به مردان آسیب پذیری بیشتری در برابر این بیماری دارند و به عبارت دیگر تبخال تناسلی زنان شایع تر است. به طور کلی دستگاه تناسلی زنان نسبت به مردان سریع تر به انواع عفونت ها دچار می شود و ویروس از بدن مرد به بدن زن راحت تر منتقل می گردد. نکته دیگری که در رابطه با این عارضه در زنان لازم به ذکر است این می‌باشد که با یک بار ابتلا به این عفونت، ویروس آن برای همیشه در سیستم عصبی باقی می‌ماند برخی عوامل مانند قاعدگی زنان امکان بازگشت و عود مجدد این ویروس را بیشتر می‌کند. به همین دلیل زنان بیشتر با عود مجدد این عارضه مواجه می شوند. این بیماری آمیزشی برای مادران باردار خطرناک است و می‌تواند عفونت را در حین زایمان به نوزاد منتقل کند.

علائم تبخال در زنان

این علائم در زنان با علائم تبخال تناسلی مردان هیچ تفاوتی ندارد و به شرح زیر خود را نشان می دهند:

  • ایجاد تاول های دردناک و کوچک در اطراف واژن، باسن و مقعد
  • خارش و سوزش در محل تاول ها
  • وجود رطوبت در محل تاول ها
  • تورم غدد لنفاوی
  • تب و سردرد
  • ضعف و خستگی

تصویر تبخال تناسلی زنانعکس تبخال تناسلی زنان

تبخال تناسلی مردان

این بیماری مقاربتی یکی از شایع ترین عفونت های ویروسی در آقایان است که از طریق برقراری رابطه‌ی جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شود. بسیاری از آقایان از ابتلای خود به چنین عفونتی بی خبرند و زمانی متوجه موضوع می شوند که تاول هایی بر روی اندام های جنسی آنها پدید می آید و شریک جنسی خود را هم آلوده کرده اند.

در صورت ابتلا به این عفونت، ویروس عامل آن برای همیشه و تا پایان عمر در بدن باقی می‌ماند و در دوره‌هایی نامشخص مجددا عود می‌کند. این بیماری می‌تواند به کاهش قدرت ناباروری مردان منجر شود و در برخی مواقع هم خبر از بیماری های خطرناکی همچون ایدز می دهد. زیرا هرچه سیستم ایمنی بدن ضعیف تر باشد امکان ابتلا به این ویروس و دفعات عود مجدد آن افزایش می‌یابد.

علائم این ویروس در مردان

این علائم در مردان تقریبا مشابه با علائم زنان است و بیشتر مردان اغلب متوجه وجود چنین عفونتی در بدن خود نمی شوند:

  • وجود زخم ها و تاول های کوچک، آبدار و دردناک در اطراف بیضه ها، آلت تناسلی، مقعد و باسن
  • احساس خارش و سوزش در محل زخم ها
  • وجود ترشح و رطوبت در محل تاول ها
  • احساس ضعف و خستگی
  • تب و سردرد
  • تورم و التهاب غدد لنفاوی

تصویر تبخال تناسلی مردانتصویر تبخال تناسلی مردان

درمان تبخال تناسلی

قبل از هر چیز باید بگوییم متاسفانه ویروس عامل تبخال چه در مردان و چه در زنان برای همیشه و تا پایان عمر در سیستم عصبی باقی می ماند و در دوره های زمانی نامشخصی می‌تواند به دفعات زیادی عود کند. بهترین و تنهاترین روش  برای درمان این بیماری استفاده از داروهای ضد ویروس است که می تواند به شکل قابل توجهی روند بهبود تاول ها را سریع تر کرده و دفعات عود مجدد آن را کاهش دهد. همچنین این داروها می تواند احتمال انتقال ویروس را به شریک جنسی فرد کاهش دهد. در غیر این صورت دارویی که بتواند ویروس را برای همیشه از بدن شما ریشه کن کند تا به امروز کشف نشده است. مسکن ها هم برای کاهش درد توصیه می شوند.

درمان خانگی

فراموش نکنید که این بیماری نوعی عفونت ویروسی است و چیزی نیست که با کمک درمان خانگی بتوان آن را برطرف کرد اما دسته ای از مراقبت ها و توصیه های مفید وجود دارند که به عنوان درمان خانگی تبخال تناسلی شناخته شده اند و شما می توانید به عنوان درمان مکمل و در کنار درمان دارویی از آنها استفاده کنید:

  • استفاده از لباس زیر های نخی و آزاد
  • اجتناب از پوشیدن لباس زیر های تنگ و با جنس نایلون و الیاف مصنوعی
  • نشستن در ظرف آب گرم برای مدت ۲۰  دقیقه در روز
  • دوش آب گرم روزانه
  • شستن روزانه ی محل زخم ها با آب گرم و صابون و خشک کردن کامل آن

4 دیدگاه دربارهٔ «عکس تبخال تناسلی زنان و مردان + درمان و تشخیص»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا