مراقبت بعد عمل کیست

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی باز و بسته + نحوه خوابیدن

مراقبت های بعد از عمل کیست مویی چیست و تا چند وقت باید آنها را رعایت کنیم؟ بیماری کیست مویی همان طور که از اسم آن پیداست، در اثر ایجاد کیست حاوی مو در نواحی اطراف مقعد ایجاد می شود. این بیماری از طریق درمان های خانگی درمان نمی‌شود و نیاز به درمانهای تهاجمی مانند جراحی، لیزر کیست مویی و … دارد. جراحی کیست مویی برای نتیجه دادن درمان نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد تا از عود مجدد آن جلوگیری شود.

⬅️ همچنین بخوانید: درمان کیست مویی با لیزر در تهران؛ بدون جراحی و سرپایی

تعویض پانسمان بعد از عمل کیست مویی بستگی به نوع پانسمان و توصیه‌ های پزشک دارد. در برخی موارد، پانسمان باید روزانه تعویض شود تا جلوی عفونت و التهاب گرفته شود. در موارد دیگر، پانسمان ممکن است برای چند روز باقی بماند و سپس تعویض شود. به هر حال، بهتر است دستورالعمل‌ های دقیق پانسمان‌ گذاری و تعویض پانسمان کیست مویی را از پزشک خود دریافت کنید و به آن عمل کنید. همچنین، در صورت داشتن هرگونه علامت عفونت یا التهاب، به پزشک خود اطلاع دهید.

مراقبت بعد از عمل کیست مویی

  • مصرف دارو : در صورتی که پزشک متخصص کیست مویی شما مصرف برخی داروها مانند مسکن، آنتی بیوتیک و… را تجویز می‌کند، لازم است طبق دستور و در زمان های تعیین شده آن را مصرف نمایید تا از عفونت و درد بعد از عمل جلوگیری نمایید.
  • استراحت : احتمالاً بعد از عمل بدن شما تا حد زیادی ضعیف شده است اما استراحت در منزل و طی کردن دوره نقاهت می‌تواند تا حد زیادی در بهبودی حال شما تاثیرگذار باشد.
  • تعویض پانسمان : لازم است پانسمان های بیمار هر روز در کلینیک استریلیزه تعویض شود.
عمل جراحی کیست مویی به روش بسته
  • جلوگیری از وارد آمدن فشار به زخم کیست : برای این منظور لازم است در طی این دوره تا بهبودی کامل برای نشستن از بالش های مخصوص دونات شکل استفاده نمایید.
  • جایگزینی توالت های فرنگی : برای جلوگیری از وارد آمدن آسیب و فشار به مقعد بهتر است، حداقل تا مدتی استفاده از توالت های فرنگی را جایگزین نمایید.
  • استحمام : در صورتی که کیست مویی به روش باز عمل شده باشد، لازم است هر روز همراه با پانسمان حمام نموده و پس از استحمام پانسمان خیس شده را تعویض کنید. اما اگر کیست به روش بسته عمل شده، باید از خیس نمودن محل زخم تا چندین روز جلوگیری کنید.

⬅️ بیشتر بخوانید: دکتر کیست مویی خوب در تهران

  • لباس مناسب : در دوره نقاهت پس از عمل باید از لباس های گشاد با الیاف طبیعی استفاده نمود. اهمیت این موضوع در رابطه با لباس های زیر بیشتر است.
  • رژیم غذایی : باید در دوره نقاهت مصرف غذاهای چرب و سرخ کردنی را متوقف نمایید، و به جای آن مصرف خوراکی های پرفیبر را جایگزین کنید تا از یبوست جلوگیری شود.
  • پرهیز از ورزش : در طی دوره بعد از عمل باید از ورزش و فعالیت های سنگین پرهیز نمایید زیرا می تواند آسیب به محل جراحی را در پی داشته باشد.
  • شستن زخم : بعد از چند روز از عمل میتواند ناحیه را با استفاده از آب و صابون بشویید و پانسمان را تعویض نمایید.
  • خشک کرد زخم : برای جلوگیری از عفونت لازم است محل زخم را بدون وارد آوردن فشار به آن خشک کنید. همچنین می توانید از باد سشوار ملایم در فاصله مناسب از پوست برای خشک کردن محل جراحی استفاده نمایید.
  • مراجعه به پزشک : بعد از انجام عمل جراحی کیست مویی لازم است در فواصل زمانی معین برای مراجعه به پزشک اقدام نمایید. اما در صورتی که علائمی غیر طبیعی از جمله درد شدید، التهاب پوست، درجه حرارت ۳۸ درجه ای ، ترشحات خون آبه ای و بوی بد و آزار دهنده تجربه می کنید با پزشک در این باره مشورت کنید.

بعد از بهبودی محل جراحی کیست مویی لازم است روش های پیشگیری از کیست مویی مانند اجتناب از نشستن های طولانی مدت، از بین بردن موهای زائد و … رعایت کنید تا مجدداً دچار بیماری نشوید.

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

از آنجا که عده ای از بیماران عادت دارند به پشت یا همان کمر بخوابند، بعد از عمل باید از این مدل خوابیدن دوری کرده و روش جدیدی را امتحان کنند. پس از عمل، باید چهار تا شش هفته روی شکم یا پهلو بخوابید. اکنون زمان آن نیست که به پشت دراز بکشید. این وضعیت در حال حاضر به حساس ترین قسمت بدن شما و محل کیست باز یا بسته فشار می آورد. شما دو گزینه برای وضعیت خوابیدن در طول دوره بعد از عمل دارید: شکم یا پهلو.

ناحیه را خشک و تمیز نگه دارید. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید. از نشستن طولانی مدت یا نشستن روی سطوح سخت در حین بهبودی خودداری کنید. اکثر افراد می توانند از چند روز تا چند هفته به سر کار بازگردند.

درد و عفونت بعد از عمل کیست

درد بعد از عمل کیست مویی امری طبیعی محسوب می شود و از همین روی نیاز است تا مدتی با مشورت پزشک از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده نمایید. اما در صورتی که شدت درد به حدی است که با مصرف مسکن بهبود نمی یابد، لازم است به پزشک مراجعه کنید تا علت این درد شناسایی شود. به همین ترتیب برای پیشگیری از عفونتی که منجر به آبسه می گردد، لازم است مصرف آنتی بیوتیک ها را فراموش نکنید. آبسه موجب تجمع چرک در زیر پوست می گردد که همراه با تورم و قرمزی نمایان می شود. در اغلب موارد عفونت بعد از عمل کیست مویی با مصرف دارو برطرف می شود اما اگر این اتفاق نیفتد ، نیاز به عمل جراحی مجدد است.


اگر حس میکنید زخم شما عفونت کرده و نیاز به مراقبت های پزشکی دارد، با مشاوران کلینیک مهنا تماس بگیرید:

در صورت عفونت کردن زخم تماس بگیرید📞


تعویض پانسمان بعد از جراحی کیست مویی

نحوه گذاشتن پانسمان بعد از لیزر کیست مویی

نحوه تعویض پانسمان بعد از جراحی کیست مویی به دستورالعمل پزشک شما بستگی دارد. با این حال، در کل، مراقبت از زخم باید با دقت و به شیوه صحیحی انجام شود تا عفونت و التهاب جلوگیری شود.

برای تعویض پانسمان، ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و یا از الکل ۷۰ درصد استفاده کنید تا دست‌های خود را ضدعفونی کنید. سپس پانسمان قدیمی را با دقت بردارید و زخم را بررسی کنید. در صورت وجود هرگونه نشانه عفونت، به پزشک خود اطلاع دهید.

سپس پانسمان جدید را با دقت قرار دهید. ابتدا یک لایه نرم و ضخیم از پانسمان را بر روی زخم قرار دهید و سپس یک لایه نازک‌تر از پانسمان را بر روی لایه نرم قرار دهید. در نهایت، پانسمان را با چسب پزشکی بچسبانید.

توصیه می‌شود پانسمان را روزانه تعویض کنید، به‌طوری‌که زخم در حالت تمیز و خشک باشد. همچنین، اگر پانسمان خود را خشک یا مرطوب نگهدارید، بهتر است از پزشک خود درباره نحوه مراقبت از پانسمان خود پرسش کنید.

روش موثر برای درمان سینوس پیلونیدال

روشهای درمان کیست مویی شامل موارد زیر است:

  1. داروهای ضد التهابی: در صورتی که کیست مویی کوچک باشد و عفونتی نداشته باشد، ممکن است پزشک داروهای ضد التهابی را به شما تجویز کند تا التهاب و درد را کاهش دهد.
  2. داروهای ضد بیماری‌ زایی: در صورتی که کیست مویی عفونت داشته باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد بیماری‌ زایی را به شما تجویز کند.
  3. لیزر: لیزر به عنوان بهترین روش برای درمان کیست مویی استفاده می‌شود. لیزر کیست مویی با تولید نور قوی، باعث تخریب سلول‌ ها میشود.
  4. جراحی: در صورتی که کیست مویی بزرگ باشد یا در موقعیتی قرار داشته باشد که با لیزر قابل دسترسی نباشد، عمل جراحی به عنوان راه درمانی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش، کیست مویی از طریق برش و خارج شدن از پوست، درمان می‌شود.
  5. درمان خانگی: برخی افراد از درمان خانگی مانند استفاده از گرمای موضعی، استفاده از چای سبز، عصاره آلوئه ورا و یا عصاره چای درختی برای درمان کیست مویی استفاده می‌کنند. اما قبل از استفاده از هر نوع درمان خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین، برای جلوگیری از تشدید کیست مویی، بهتر است از شستشوی منظم و استفاده از محصولات ضد عفونی کننده برای پوست استفاده شود. همچنین، بهتر است از لباس‌ های مناسب و تمیز استفاده کنید و از اشتراک ابزار‌های شخصی مثل خشک کن، قیچی و ماشین‌ های اصلاح استفاده نکنید.

13 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت های بعد از عمل کیست مویی باز و بسته + نحوه خوابیدن»

  1. سلام من بیست وپنج روز عمل کردم وهرروز پانسمان رو دوبار تعویض میکنم دو سه روز هست که از زخم خون تمیز و به رنگ کاملا صورتی میاد میخواستم ببینم اشکالی نداره ؟

  2. سلام خسته نباشید من ۱ ماهه عمل باز انجام دادم میتونم ورزشهای سبک که به بالاتنه درگیره مثله وزن زدن انجام بدم؟

  3. سلام وقت بخیرخسته نباشیدمن ده روزی هس عمل کیست مویی انجام دادم به روش بازولی کمی بازم عفونت داره دکترمم ی پمادترمیم کننده داره امکانش هس بعدیه مدت باشستشوی مکررازبین بره یان ممنونم

    1. سلام، این مورد بستگی به اینکه عمل بسته انجام دادید یا باز فرق میکنه. زخمتون باز هست ؟ با لیزر عمل کردین؟ یا جراحی شده و بخیه دارید؟

  4. من عمل کردم و بعد از عمل بخیه زدن برام .الان زخمم بسته اس اما درد دارم عین قبل عمل که چرک داشت.چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز متاسفانه در برخی بیماران بعد از جراحی این عوارض وجود دارد. آنتی بیوتیک های تجویز شده رو مصرف کنید و در صورت بدتر شدن اوضاع به پزشک معالجتون مراجعه کنید

  5. ساعت بیست پنج روز عمل با لیزر انجام دادم و یک طرب عمل و بخیه نزدن و تموم بخیه ها باز شدن و پانزده روز بعدش رفتم دوباره کشیدن بخیه های بازو و اینکه زخمم باز هست بنظرت مشکلش چیه

  6. دکتر ببخشین علت درد بعد از عمل کیست مویی چیه؟؟ من ۲ هفتس که عمل کردم ولی جاش خیلی درد میکنه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا